وضعیت و چشم انداز بازی های كامپیوتری در كشور
دبیر شورای عالی فضای مجازی كشور بر اهمیت چشم انداز بازی های كامپیوتری با نگاه اجتماعی و پایه اقتصاد در كشور تاكید نمود.
به گزارش کمک وب به نقل از ایسنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با رئیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری درباب گزارش تشریح ارائه شده از وضعیت بازی ها در کشور اظهار داشت: عملکرد بنیاد بازی های کامپیوتری در کشور و بازسازی ساختار، پروسه و ماموریت های آن نشان از رخداد یک تحول امیدوارانه است و خوشبختانه تهدیدهای این حوزه به خوبی احصاء شده که در صورت نیاز می توان سیاست های لازم را در جلسات شورای عالی فضای مجازی برای تعیین دستورالعمل ها در سازمان ها و نهادها مصوب کرد.
وی ادامه داد: بازی های کامپیوتری در حال حرکت به سمت شبکه ای جهانی و آنلاین هستند که این علاوه بر فرصت با تهدیداتی هم راه است که نیاز به تمهیدات لازم برای مقابله با آن دارد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به این که تولید دانش از تخیل شروع شده و فرضیه نخستین قدم در آنست اشاره کرد: در جهان پست مدرن امروز که انسان ها اصولا در آن نسبی گرا و سطحی نگر شدند بازی های کامپیوتری برای تقویت قوه تخیل و تولید دانش و نوآوری کمک خواهدنمود.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه اوقات فراغت انسان ها رو به افزایش بوده و هر فرد در زندگی ساعات بسیاری را در یک اکوسیستم نیمه جدی و خیال انگیر که حالت سرگرمی دارد می گذراند، اشاره کرد: بازی های کامپیوتری امروز با احتمال پیشی گرفتن از رسانه ها در آینده اقتصاد بزرگی خواهند داشت که باید با نگاه اجتماعی و پایه اقتصاد به آن پرداخته شود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: نیاز است تا مدل اقتصادی مناسب با تاکید بر دو محور پشتیبانی از بازی های داخلی و شکل گیری شرکت های بزرگ در این عرصه در کنار شرکت های کوچک برای گردش چرخه این صنعت طراحی شود.
فیروزآبادی با تاکید بر این که در استخراج مدل مناسب اقتصادی این حوزه توجه به جذب سرمایه اهمیت دارد، اظهار داشت: ضمن حفاظت از بازار داخلی نباید فضایی ایجاد شود تا شرکتها به سمت انحصارگرایی پیش روند و می توان با الگوبرداری از سند پشتیبانی از پیام رسان ها شرکت های بزرگ حوزه فضای مجازی را ترغیب به فعالیت در این عرصه کرد. ما باید برای آینده فضای مجازی با تلاش گسترده و همسو با جهان با تاکید بر فرهنگ، زبان و سرزمینمان بعنوان نقاط قوت آماده باشیم.
وی با اشاره به وضعیت کشورهای ژاپن و چین در حوزه بازی های کامپیوتری و تاکید آنها بر قوم شناسی اظهار داشت: باید پژوهش های قوم شناسانه در کشور برای شناسایی فرهنگ و ذائقه خیال مردم درجهت ترغیب آنها صورت گیرد چونکه یکی از راه های حکمرانی فضای مجازی مدیریت سرگرمی است و در مدیریت سرگرمی رکن اصلی بازی هاست که چین به خوبی با درک آن سالها پیش دراین حوزه گام برداشته است، بدین سبب در کشور باید فعالیت در این عرصه با نگاه جدی، قوم شناسی و اجتماعی صورت گیرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر چشم انداز حوزه بازی های کامپیوتری، اعلام نمود: نباید اجازه نفوذ کشورهای خارجی را در این عرصه دهیم و باید در کنار فعالیت سکوهای بزرگ خارجی، سکوهای داخلی در این بازار بزرگ اقتصادی تقویت و فعال باشند.
آمادگی بنیاد برای نقش آفرینی دقیق تر در عرصه بازی
امیر خوراکیان - معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت یکسال اخیر بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار نمود: با توجه به اینکه بازوهای اجرائی مصوبات و سیاست های شورای عالی فضای مجازی، نهادهای مسوول و مراکز اجرائی هستند و خود مرکز در حیطه اقدام عملی فعالیتی ندارد، تقویت توان اجرائی، ارتقای دانش و بینش و افزایش عمق نگاه این مراکز در دستور کار مرکز است و با تمام توان آنرا دنبال می کند.
خوراکیان با اشاره به اینکه مرکز ملی فضای مجازی بوسیله بهینه سازی سازوکار نهادهای اجرائی، ظرفیت تحقق سیاست های مصوب را بالا می برد، اظهار داشت: در یکسال اخیر برمبنای مطالعات انجام شده، اصلاحات ساختاری در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، منجر به بازبینی در فرآیندهای اجرائی این بنیاد شده که بر آن اساس این مرکز مهم آمادگی بیشتری برای پیگیری مصوبات مهم و نقش آفرینی دقیق تری در عرصه بازی و بازی سازی نسبت به قبل پیدا کرده است.
در حوزه سرگرمی ها و بازی های دیجیتال خلاء قانونی وجود دارد
سیدصادق پژمان -مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای- نیز در این دیدار نیز با اشاره به ضعف در دسترسی به داده های حاکمیتی در حوزه بازی های ویدئویی از خلاءهای قانونی در حوزه بازی های دیجیتال و سرگرمی در کشور و نبود قانونی جامع دراین زمینه گله کرد.
وی در این دیدار که با حضور اعضای شورای معاونان بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از روند کارهای این بنیاد از پیگیری تعاملات گسترده توسط بنیاد با نهادهای مرتبط حاکمیتی گفت و اشاره کرد: خلاءهای قانونی در حیطه بازی های دیجیتال و سرگرمی و نبود قانون جامع سرگرمی و بازی های دیجیتال در کشور یکی از موانع دراین حوزه است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اضافه کرد: «مداخلات و همپوشانی های ماموریتی با دیگر نهادهای حاکمیتی موجب بروز مشکلاتی در ماموریت های محول شده به بنیاد بعنوان تنها متولی و مرجع بازی های کامپیوتری در کشور شده بود که البته بعضی از این همپوشانی هم اکنون رفع شده است. با وجود کوشش های چندساله هنوز تشکل صنفی واحدی در حوزه بازی های کامپیوتری وجود ندارد، مجموعه بنیاد در تلاش است با همکاری ذی نفعان این حوزه، شرایط تاسیس نهاد صنفی فراهم گردد.
پژمان با اشاره به پژوهشی که بتازگی بمنظور بررسی کارآمدی حمایت های سالهای گذشته بنیاد انجام شده، درباب برنامه های حمایتی این بنیاد از بازی سازان اظهار نمود: با طراحی و پیاده سازی ساختار حمایتی همگرا، حمایت ها از بازی سازان از حمایت های سنتی به سمت حمایت های هوشمند حرکت کرده است.
او با اشاره به برنامه ها و رویدادهای برنامه ریزی شده برای سال 99 در فرمتی جدید متناسب با شرایط پیش آمده، اشاره کرد: رویداد بازی های جدی سال 1399 با سازوکاری متناسب با شرایط کرونا ماه آتی بصورت مجازی برگزار خواهد شد
پژمان در ادامه این دیدار به طرح تحول آموزشی در بنیاد و حرکت به سمت ارائه آموزش های آنلاین در سطح کشور اشاره نمود و اظهار داشت: درتوافق انجام شده با وزارت آموزش و پرورش، از ظرفیت های شبکه شاد برای انتشار محتوای آموزشی بهره گرفته خواهد شد. همین طور سعی شده تا محتواهای آموزشی بازی سازی برای دانش آموزان مقطع دبیرستان بوسیله کانال مدرسه بازی سازان فردا در شبکه آموزشی شاد در اختیار آنها قرار گیرد. علاوه بر آن بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با رویکرد ارتقاء سواد بازی در والدین از وب سایت فهم بازی رونمایی نمود.
پژمان با تاکید بر پیگیری دستورالعمل های ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی حوزه نظارت بازی ها اظهار داشت: در امتداد اجرای دو دستورالعمل انتشار و نشر، سازوکار اجرائی آن نهایی شده و به زودی در قالب سامانه های مستقل عملیاتی خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب