افزایش تعرفه های مخابراتی در راه است؟

افزایش تعرفه های مخابراتی در راه است؟ كمك وب: با وجود دستور دیوان عدالت اداری برای حذف حق اشتراك تلفن ثابت، ظاهرا مخابرات تصمیم دارد تعرفه های خودرا افزایش دهد و این مساله در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در حال بررسی است.


به گزارش كمك وب به نقل از ایسنا، بحث تغییر و افزایش تعرفه تلفن ثابت سوژه جدیدی نیست؛ در موارد متعددی طی سال های گذشته گفته می شد كه تعرفه تلفن ثابت پایین است و البته هر بار هم بالاخره سپس مقاومت های بسیار، تعرفه ها افزایش می یافت كه حتی با توجه به این هم، به ادعای مسئولان مخابراتی، همچنان پاسخگوی هزینه های مخابرات نبود.

اگرچه مسئولان امكان دارد بیان كنند كه سیاست افزایش قیمت را ندارند و نمی خواهند به مردم فشاری وارد كنند، اما بارها عنوان شده كه در حوزه ی تعرفه گذاری تلفن ثابت، یك ظلم تاریخی و بی عدالتی رخ داده است. برای اینكه مردم برای تلفن همراه، دقیقه ای ۶۰ تومان پول می دهند و این هزینه برای تلفن ثابت چهار تومان است اما با آن مشكل دارند، در حالیكه احداث و نگه داری تلفن ثابت دشوارتر است.

از طرفی، یكی از اقداماتی كه بتازگی اتفاق افتاده و سبب شد مخابرات بیشتر از پیش متضرر شود، دستور لغو حق اشتراك تلفن ثابت بود. دریافت حق اشتراك تلفن های ثابت در مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حالی ابطال شد كه با عدم دریافت آبونمان، شركت مخابرات ایران متحمل هزینه های زیادی خواهد شد و این سوال را احداث كرد كه امكان دارد در آینده تعرفه های تلفن ثابت تغییر كند.

به همین دلیل بود كه شركت مخابرات درخواست تغییر تعرفه های خودرا داد كه حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- هم با بیان این كه رگولاتوری تنها نهاد و صریح ترین نهاد قانونی در حوزه تعرفه گذاری ارتباطات است و دستور برای لغو حق اشتراك تلفن ثابت در توسعه مخابرات تاثیر منفی خواهد داشت. اعلام نمود: پیشنهاد شركت مخابرات ایران برای تغییر تعرفه های تلفن ثابت، به دلیل جبران ضرر و زیان ناشی از لغو آبونمان، در كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی می شود.

اما اخیرا، سیدمجید صدری -مدیر عامل شركت مخابرات ایران- درباره احداث تغییراتی در تعرفه های مخابرات اظهار نمود: تعرفه های مخابرات چه در دیتا و چه تلفن ثابت، باید تغییراتی در جهت افزایش داشته باشد؛ البته ما تابع قانون هستیم اما كاهش تعرفه بیشتر از این در حوزه به صلاح ما نیست. ما برای افزایش تعرفه در سال آینده باز پیشنهاداتی به رگولاتوری دادیم و امیدواریم كه با آن موافقت شود، برای اینكه با تعرفه های كنونی نمی توانیم توسعه داشته باشیم.

وی با اشاره به رای دیوان عدالت اداری، در خصوص لغو دریافت هزینه حق اشتراك از مشتركان تلفن ثابت بیان كرد: این رای برای ابطال مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بوده اما در حق مخابرات اجحاف شده است. لغو دریافت حق اشتراك از مشتركان به ضرر مخابرات است و درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی سالانه ما را می كاهد. بنا بر این در كوشش برای بازگرداندن این حكم هستیم.

صدری هم چنین اشاره كرد: البته ما موظف به اجرای قانون هستیم و الان هم در حال طراحی كردن سیستم ها هستیم كه حكم دیوان عدالت را اجرایی نماییم، اما در عین حال تلاش می نماییم كه با كمك وزیر ارتباطات و رگولاتوری و مذاكره با دیوان عدالت، رای را بازگردانیم، برای اینكه دریافت هزینه حق اشتراك برای نگه داری و توسعه شبكه مخابراتی كشور صرف می شود و توسعه مخابراتی با كاهش درآمدها ممكن نیست.

آنچه واضح است، با ابطال مصوبه ی رگولاتوری و لغو دریافت آبونمان، مخابرات متحمل هزینه های زیادی خواهد شد و حتی بدون در نظر گرفتن این درآمد هم مخابرات بارها عنوان كرده كه هزینه ی نصب و نگه داری تلفن ثابت بسیار بیش تر از چیزی است كه از كاربران دریافت می شود. اما درنهایت، اینكه جبران این كاهش درآمد از چه طریقی اتفاق می افتد، منوط به رگولاتوری خواهد بود.



خبرنگار: فائزه طاهری

دبیر خبر: فاطمه محمدنژاد


1397/11/05
20:00:33
5.0 / 5
4610
تگهای خبر: شبكه , شركت , كاربر , مخابرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات