میلاد موحدین در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به اینكه آیا این پیام رسان داخلی این قابلیت را دارد كه چند ۱۰ میلیون نفری كه در ایران از تلگرام استفاده می نمایند، به آن مهاجرت كنند، اظهار داشت: از بعد فنی ما در زیرساخت و معماری طراحی هایی داشته و قابلیت مقیاس پذیری را به سیستم اضافه كردیم. به این معنا كه وقتی می توانیم جواب دو میلیون كاربر را بدهیم، با تغییراتی در زیرساخت می توانیم به راحتی این عدد را به عددهای بالاتر تا چند ده میلیون هم برسانیم. البته ما خودمان را در بازار رقیب یا جایگزین تلگرام نمی بینیم.
وی با اشاره به مزیت های پیام رسان های داخلی مانند تماس صوتی، پرداخت و خصوصیت های كانال ها در مقایسه با تلگرام بیان كرد: هم اكنون VOIP (تماس صوتی) روی این پیام رسان با كیفیت كار می كند، كاربران ما می توانند با شماره های ثابت و همراه داخل و خارج كشور با نرخ های خوب حرف بزنند كه تلگرام این خصوصیت را ندارد و رقیب آن در این زمینه اسكایپ است. همینطور با وجود محدودیت ها، امكانات پرداخت را اضافه می نماییم تا انتقال وجه بین كاربران راحت باشد. در كانال ها هم امكاناتی همچون جست وجو داریم كه قابلیت رتبه بندی و سرچ را دارند و می توان با یك مبحث خاص در كانال ها جست وجو كرد.
پیام رسان بومی نیاز كاربر را می شناسد
او ادامه داد: از سوی دیگر، از آن جایی كه نیاز كاربران بومی خویش را می شناسیم از بعد خصوصیت كاملا دستمان باز است كه خصوصیت ها را بر مبنای نیاز كاربران و با اولویت های آنها اضافه نماییم. درست است كه با فیلتر تلگرام كاربران سمت این اپلیكیشن داخلی می آیند اما ما موقعیتی كه تصویر كردیم، جایگزین تلگرام یا مشابه آن نیست. ما موقعیت جداگانه ای برای خود تصویر كردیم و تلگرام فیلتر شود یا نشود مسیر خویش را می رویم.
موحدین با اشاره به اینكه نقطه ای كه اپلیكیشن های بومی دیگر در آن هستند، نقطه ای است كه اپلیكیشن ما دو سال پیش در آن بوده است، اضافه كرد: تجربه ای كه طی روزهای گذشته داشتیم و ورود كاربران و استفاده هایشان بیش از حدود ۱۰ برابر شده است، اما مشكلی از لحاظ در دسترس بودن نداشتیم و سرویس مان به صورت عادی به كارش ادامه می دهد. درواقع استفاده از زیرساخت ها رشد داشته اما مشكلی از نظر قطعی نداشتیم.
برخورد با پیام رسان های داخلی و خارجی تفاوت دارد
وی با اشاره به تفاوت هایی كه در نحوه برخورد با پیام رسان های داخلی و خارجی وجود دارد، اظهار داشت: ما ایرانی هستیم و باید اقدامات خویش را بر مبنای قوانین اینجا تنظیم نماییم، باید برای هر سرویس جدید پاسخگو باشیم و محدودیت داریم، اما تلگرام می آید، كانال می زند و ثبت نام خاصی نمی كند و از آن هم استفاده می گردد. این مورد شاید در سند بالادستی شورای عالی فضای مجازی مقداری حل شده باشد اما كافی نیست. ما می خواهیم در پرداخت كارهایی بكنیم كه مشابه آن هنوز وجود ندارد و می شنویم كه تلگرام می خواهد این كار را بكند؛ البته هنوز محدودیت دارد اما ما هم همچنان این محدودیت ها را داریم.
او در پاسخ به اینكه اعتماد به پیام رسان های داخلی چطور تولید می شود، اظهار داشت: ما چند نكته را برای این مورد مدنظر قرار دادیم. یكی اینكه وقتی سرویس خوب عرضه دهیم، كاربرهای خویش را جذب می نماییم. نكته دیگر اینكه همیشه در برابر سرویس های ایرانی مخالفت و جوسازی وجود داشته است. اما حداقل در مورد پیام رسان ما اطلاعات كاملا شفاف و سهامدار و مالكش مشخص است. البته طبق قانونی كه برای اسمس ها هم وجود دارد، ممكن است با حكم قضایی بخواهند پیام ها را بررسی كنند اما تا كنون برای افشای اطلاعات كاربران اصلا به ما رجوعی نشده است.
موحدین تصریح كرد: باید روی دیدگاه مردم كار كرد چون امنیتی كه تلگرام از آن دم می زند هم شاید ناامن تر از چیزی باشد كه ما عرضه می نماییم. ما اطلاعاتمان را به خارج از كشور می فرستیم كه دوباره برمی گردد. اما در سرویس های بومی اطلاعات همین جاست و روی شبكه داخلی خود استفاده می نماییم.
او با اشاره به اینكه اپلیكیشنی كه می خواهد بعنوان پیام رسان عمومی فعالیت كند، نیازمند زیرساخت ویژه و تكنولوژی پیشرفته است، اظهار داشت: اپلیكیشن بیسفون از سال ۱۳۹۱ عرضه و با تغییرات روی معماری از ابتدای سال جاری، در نسخه جدید با عنوان بیسفون پلاس عرضه شده است. ما با سرمایه گذاری بخش خصوصی زیرساخت را آماده كرده از لحاظ فنی هم روی تكنولوژی كار كردیم. در مجموع نزدیك به دو میلیون و ۵۰۰ نفر در مجموعه اپلیكیشن های ما ثبت نام كردند اما به صورت خاص روی بیسفون پلاس و در ماه های اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار نفر كاربر داریم.
وی با اشاره به اینكه نوع زیرساخت و معماری پیام رسانی كه مقرر است بیش از ۱۰ میلیون نفر از آن استفاده كنند، با پیام رسان های سازمانی كه پلتفرم های آنها آماده است، تفاوت دارد، اضافه كرد: آنها ظرفیت های محدودی دارند و برای چند ۱۰ هزار نفر سرویس می دهد. این مورد نیازمند كار تحقیقاتی و فنی است و این اپلیكیشن هم به بازطراحی نیاز داشته تا این ظرفیت را داشته باشد كه بتواند از این جمعیت پیشتیبانی كند. همینطور شركت ما خصوصی با سرمایه گذارهای خصوصی و اشخاص حقیقی است. این مورد از طرفی محدودیت و از سوی دیگر مزایایی دارد. از طرفی عدم وابستگی سبب می گردد دستمان برای فعالیت بازتر باشد و از سوی دیگر سرمایه گذاری محدودیت دارد و در حد سرمایه گذار خصوصی است.
حمایت ها به عرصه اجرا نرسیده است
او با اشاره به میزان پشتیبانی از پیام رسان های داخلی و وعده ای كه در این خصوص داده شده بیان كرد: با رویكرد جدیدی كه از ابتدای امسال وجود داشته، از بعد معنوی در شورای عالی فضای مجازی حمایت های خوبی نوشته و قانون گذاری های خوبی تعریف شد اما خیلی از آنها به عرصه ظهور و اجرا نرسیده است. برای مثال اینكه بتوانیم از ظرفیت های تبلیغاتی صدا و سیما استفاده نماییم، در سند بالادستی اشاره شده اما ما هنوز امكان تبلیغ نداریم. در اسناد بالادستی به ما گفتند امكان استفاده از زیرساخت پرداخت كشور را داریم كه خارجی ها این محدودیت ها را دارند. اما این مورد در روال پیچیده بانكی قرار گرفته و با گذشت بیش از پنج ماه هنوز نیفتاده است.