مطابق با طرح كلان و معماری شبكه؛
اهداف محتوایی شبكه ملی اطلاعات چیست
طبق اهداف عملیاتی مربوط به حوزه محتوای شبكه ملی اطلاعات، سهم محتوای داخلی از ترافیك كاربران باید به ۷۰ درصد برسد و اقتصاد محتوای داخلی باید ۱۵ درصد اقتصاد دیجیتال كشور را به خود اختصاص دهد.
به گزارش کمک وب به نقل از مهر، بعد از گذشت حدود یک سال از عرضه طرح اولیه معماری کلان شبکه ملی اطلاعات و به دنبال ماه ها وقفه در تصویب این طرح در شورایعالی فضای مجازی، این شورا در جلسه شصت و ششم خود در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۹۹، «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» را نهایی و تصویب کرد.
این طرح اخیرا و بعد از آنکه به استحضار مقام معظم رهبری رسیده است، توسط دبیر شورایعالی فضای مجازی ابلاغ گردید.
«طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» در جهت تحقق این شبکه برای کاهش وابستگی و پیشگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی در ۵ ماده شامل «خط مشی های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات»، «اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴»، «معماری شبکه ملی اطلاعات»، «اجزای شبکه ملی اطلاعات» و «اقدامات کلان و نگاشت نهادی»، مصوب شده است.
در بخش «اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴» این سند، اهداف در ۴ بخش مورد تاکید قرارگرفته است که در بخش اول به صورت جامع به «اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات» پرداخته شده و در ۳ بخش دیگر «اهداف عملیاتی در رابطه با خدمات کاربردی»، «اهداف عملیاتی محتوا» و «اهداف عملیاتی سالم سازی محتوا و امنیت خدمات» برای پیشرفت، ارتقا و کاربردی تر شدن شبکه ملی اطلاعات، تعریف شده است.
برای «اهداف عملیاتی محتوای شبکه ملی اطلاعات» ۱۷ هدف در نظر گرفته شده است که متولیان پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات باید حداکثر تا سال ۱۴۰۴ آنرا اجرایی کنند.
۱۷ هدف محتوایی در شبکه ملی اطلاعات چیست
به گزارش کمک وب به نقل از مهر، مطابق آنچه که در سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» آمده است، مبحث رشد و توسعه محتوای داخلی فضای مجازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات همچون مهمترین اهدافی است که بر آن تاکید گردیده است. مطابق این اهداف سهم صفحات فارسی از وب باید به بیشتر از ۴ درصد برسد که الان مطابق با آنچه که وزارت ارتباطات اعلام نموده است، این رقم حدود ۲ درصد است.
در همین حال باید ۷۰ درصد ترافیک مصرفی کاربران مربوط به محتوای داخلی باشد و شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان برای افزایش سهم ترافیک محتوای کودک به ۱۵ درصد از کل ترافیک اینترنت کشور برسد.
هدف گذاری انجام شده به نحوی است که در حوزه شبکه های اجتماعی داخلی، کشور بتواند ۳۰ درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی را هم جذب نماید.
جزئیات این اهداف شامل موارد زیر است:
- استقرار نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا
- استقرار نظام مالکیت معنوی و مادی محتوای داخلی تا سال ۱۴۰۰
- دستیابی اقتصاد محتوای داخلی به سهم ۱۵ درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه ۵۰ درصد
- تحقق سهم ۷۰ درصدی خدمات محتوایی داخلی شامل ویدئوی درخواستی (VOD) و اشتراک ویدئو از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه ۴۰ درصدی از راه تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا
- سهم حداقل ۴۰ درصدی محتوای حرفه ای داخلی سازگار با فرهنگ اسلامی ایرانی از سبد محتوای حرفه ای سکوهای داخلی (پلتفرم ها) و سکوهای خارجی مجاز در کشور
- ایجاد شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان و افزایش سهم ترافیک محتوای مفید اختصاصی رده های سنی کودک و نوجوان به ۱۵ درصد از ترافیک کل کشور
- تأمین نیاز کشور به دانشنامه عمومی فراگیر و دانشنامه ها و بانکهای اطلاعاتی تخصصی در حوزه های مختلف علوم
- افزایش نرخ رشد سالیانه ۳۰ درصدی سهم بازی های کامپیوتری داخلی
- تأمین نیاز محتوایی کشور در خدمات ویدیویی درخواستی (VOD) و اشتراک ویدیو از راه سامانه ها و سکوهای داخلی با حداقل ۱۰ میلیون مشترک فعال
- گسترش منطقه ای و بین المللی سامانه های داخلی شامل شبکه های اجتماعی و نمایشی آنلاین با جذب ۳۰ درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی
- رده بندی محتوای حرفه ای انتشار یافته و محتوای کاربر محور با تاکید بر سازوکارهای خود تنظیم گری
- افزایش سهم صفحات فارسی از وب به بیشتر از ۴ درصد
- کسب سهم ۴۰ درصدی ابزارهای بومی خط و زبان فارسی و آزادسازی پیکره ها و منابع محتوایی مورد نیاز
- دستیابی به حداقل ۳ سامانه خدمات ارزیابی و صحت سنجی اخبار و محتوا
- تأمین نیاز کشور در حوزه سکوهای آموزشی فراگیر شامل آموزش های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی، عمومی و مهارتی با ظرفیت عرضه خدمات به ۲۰ میلیون کاربر
- رشد سالیانه ۴۰ درصدی سهم تبلیغاتی قانونی از کل بازار تبلیغات سکوهای داخلی و خارجی فعال در کشور
- افزایش سالیانه ۲۵ درصدی محتوای در رابطه با فرهنگ سازی و سواد فضای مجازی
به گزارش کمک وب به نقل از مهر، گفته می شود که در جهت تحقق این اهداف عملیاتی، نهادها و وزارتخانه های متولی باید برنامه زمان بندی و نحوه چگونگی اجرای این اهداف را به مرکز ملی فضای مجازی عرضه کنند.
منبع: كمك وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب