كیفیت اینترنت ثابت در گرو ادغام شركت ها
به گزارش كمك وب به قول معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازار فناوری اطلاعات هم اكنون ظرفیت ۱۷ شركت عرضه كننده خدمات اینترنت ثابت را ندارد و بنابراین مسئولان ادغام این شركت ها را سفارش می كنند؛ چاره ای كه هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گزارش كمك وب به نقل از ایسنا، شركت های عرضه دهنده اینترنت ثابت هم اكنون گرفتار مشكلاتی هستند كه سبب شده تمایل كاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این مورد نه تنها باعث از دست رفتن مشتریان شركت های FCP می شود، بلكه به اعتقاد مسئولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را كند می كند. البته چاره ادغام این شركت ها مدت زیادی است كه مطرح شده اما هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.
هم اكنون مسئولان حوزه ارتباطات متفق القول معتقدند یكی از پایین ترین شاخصه های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است؛ این كه در اینترنت ثابت یك عقب افتادگی داریم كه علت های متفاوتی دارد و یكی از علت ها این است كه سرمایه گذاری در بخش اینترنت ثابت به علت سیاست های قیمتی به شدت كاهش پیدا كرده و این كه FCPها سرمایه گذاری نمی كنند و برخی ریزش مشتری و برخی كاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند.
از طرفی تاكید مسئولان به ضرورت افزایش كیفیت خدمات اینترنتی است و این كه مردم به دنبال كیفیت حداكثری هستند و بنابراین لازم است اپراتورهای ثابت با سرمایه گذاری هایی كه انجام می دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تأمین می كنند؛ چونكه برای كاربران، مهم ترین مبحث سرعت است و این كه بتوان با سرمایه گذاری هایی كه انجام می شود، سرعت مناسبی را عرضه داد.
از طرفی باآنكه قیمت كالاهای مصرفی یا خدمات عرضه شده به كاربران با افزایش روبرو بوده و شاید یكی از معدود مواردی كه در این سال ها علیرغم افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نكرده، خدمات اینترنتی شركت هاست؛ یعنی موضوعی كه هرچند حالا هم خوشایند كاربران اینترنتی نیست، اما FCPها می گویند با سوق دادن كاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت را گرفتار مشكل كرده و به اعتقاد كارشناسان، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد.
با این حال، مسئولان حوزه ارتباطات و خصوصا كسانی كه در زمینه رگولاتوری و تعیین قیمت خدمات اینترنتی نقش دارند، معتقدند هزینه این خدمات در سبد خانوار نباید افزایش یابد چونكه این مورد می تواند منجربه كاهش استفاده از این خدمات شده و بنابراین است كه حتی اگر شركتی درخواست افزایش تعرفه خدمات را دارد، این مورد باید از ابعاد مختلف بررسی شود.
توصیه مسئولان به ادغام شركت های اینترنتی
در این حوزه حسین فلاح جوشقانی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفتگو با ایسنا، به ضرورت ادغام شركت های عرضه دهنده خدمات اینترنتی اشاره كرده و اظهار داشت: این شركت ها باید به سمت ادغام شدن بروند و هزینه هایشان را كنترل كنند، بدین ترتیب می توانند بزرگ تر و قوی تری شوند و سرمایه گذاری بیشتری كنند.
وی با بیان این كه شركت ها را به ادغام شدن سفارش و اعلام كردیم كه درصورت ادغام، مشوق هایی می گذاریم، اضافه كرد: ما در این حوزه مطالعاتی كردیم كه ظرف یك تا دو ماه آینده اعلام می شود و همینطور می خواهیم برای شركت هایی كه روش ادغام را در نظر می گیرند، مشوق هایی عرضه نماییم، برای مثال در سهم درآمدی آنها تخفیفاتی قائل شویم و تنها شرطی كه گذاشتیم این است كه مشتركان باید تعیین تكلیف شوند و بتوانند سرویس موردنظر خویش را دریافت نمایند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همینطور تصریح كرد: شركت های عرضه كننده خدمات اینترنتی اگر بخواهند در این بازار باشند، باید توجه نمایند كه سازوكار بازار، آنها را به كدام سمت می برد، هم اكنون به نظر می آید بازار بگونه ای باشد كه ظرفیت فعالیت ۱۷ شركت را نداشته و سرویس آن اندازه گسترده نیست كه همه آنها در این فضا فعالیت كنند. بنابراین سفارش ما این است كه ادغام شوند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب