با حركت به سمت ابزارهای دیجیتالی
مرگ تلویزیون در راه است؟
كمك وب: استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای دریافت محتوای مورد علاقه در حالی از رسانه های سنتی تر مانند تلویزیون پیشی می گیرد كه ابزارهای مدرن و اینترنتی نیازمند به روزرسانی در محتوای مناسب هستند.
به گزارش كمك وب به نقل از ایسنا، با عنایت به اهمیت چگونگی حضور كودكان در اینترنت، شركت های مختلفی اهتمام در احداث فضای مناسب دارند و در این میان استفاده از محتوای صوتی و تصویری توسط كودكان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، البته به قول تحلیلگران، سپس احداث زیرساخت فنی و بستر مناسب، باید فرهنگ استفاده از این امكانات هم وجود داشته باشد.
در ایران بیشتر از ۱۳ درصد كاربران اینترنت كودكان هستند؛ آنها برای دستیابی به اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده، انجام تكالیف درسی، دانلود موسیقی، فیلم و البته بازی كامپیوتری به اینترنت بازگشت می كنند. الان استفاده از كامپیوتر و فناوری های دیجیتال بخش عمده ای از اوقات فراغت كودكان ایرانی را به خود اختصاص می دهد.
از طرفی درحالی كه مطالعات نشان می دهد قشر كودك و نوجوان در دنیا طی تغییر رفتاری به جای استفاده از تلویزیون، روزبه روز سهم بیشتری از محتوای مورد علاقه خودرا از ابزارهای دیجیتال به دست می آوردند، اما حدودا بیش تر آنها از فقدان محتوای مناسب، حس مشتركی دارند.
تغییر رفتار در تهیه محتوا از تلویزیون به ابزارهای دیجیتال
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسی های انجام شده در شورای سیاست گذاری جشنواره كودك آنلاین، كودك و نوجوان همواره بیش ترین علاقه را به دریافت محتوای تصویری و ویدیو دارند كه در میان آنها محتوایی با مضامین شاد و سرگرمی محبوب ترین هستند. از طرفی محتوای ویدیویی راحت ترین مسیر برای گسترش به سمت صنایع مجاور را داراست. ضمن این كه این شكل از محتوا بیش ترین قابلیت را برای مهاجرت به سمت انواع دیگر محتوا دارد و عمر، بقاء و امكان استمرار محتوای ویدیویی، به مراتب بیشتر از انواع دیگر محتواست.
هم چنین مطابق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ توسط سازمان تنظیم مقررات رسانه ای بریتانیا موسوم به آفكام، بیشتر از ۴۰ درصد خردسالان، نزدیك به نیمی از كودكان و چیزی حدود ۷۰ درصد نوجوانان در دنیا از راه ابزارهای دیجیتالی چون تلفن همراه و تبلت، محتوایی كه می خواهند را دریافت می كنند كه این یعنی حركت به سمت تحقق نظریه «مرگ تلویزیون» كه از سال های پیش از طرف كارشناسان حوزه ارتباطات عنوان شده بود.
واقعیت دیگر این است كه نزدیك به نیمی از خردسالان، بیشتر از دوسوم كودكان و ۹۰ درصد نوجوانان در جهان از یوتیوب استفاده می نمایند. به عبارتی هرچه سن از خردسالی به سمت نوجوانی پیش می رود، علاقه به دریافت محتوای تصویری از راه ابزارهای دیجیتال بیش تر شده و بااینكه در ایران تحقیقات مدونی پیرامون استفاده كودكان و نوجوانان از پلتفرم های تصویری مانند آپارات در دست نیست اما در دنیا و در بین خردسالان، كودكان و نوجوانان میل به استفاده از پلتفرم هایی تصویری مانند یوتیوب بالاتر رفته است.
این روزها شبكه های اجتماعی بزرگترین چالش رسانه هایی مانند تلویزیون به شمار می روند اما حدودا بیش تر این قشر از فقدان محتوای مناسب، حس مشتركی دارند. از نظر اقتصادی باز آمارها گویاست كه بازار جهانی محتوای كودك و نوجوان در دنیا یكی از پنج بازار دارای رشد سریع به حساب می آید به صورتی كه تنها یكی از برندهای فعال در این حوزه، سالانه ۴۵۰ میلیون دلار درآمد دارد.
آفكام هم چنین حجم بازار محتوای كودك و نوجوان را در دنیا بالای ۲۰ میلیارد دلار برآورد می كند كه به صورت متوسط بیشتر از ۲۵ درصد شاخص رشد آن است. ضمن این كه در این بازار بیشتر وزنه به سمت كفه خدمات آنلاین سنگینی می كند كه این تغییر رفتار حدودا در همه دنیا به وضوح قابل رویت است.
در نهایت، باید توجه داشت همانطور كه امروزه یكی از مهم ترین ابزارهای دریافت محتوا، ابزارهای دیجیتال هستند و افراد با بهره گیری از اینترنت خیلی از فعالیت های خودرا انجام می دهند، كودكان هم در این دنیای جدید دیجیتالی نقشی دارند و از این ابزارها برای دریافت محتواهایی كه عموما جنبه ی سرگرمی دارد بهره می گیرند و این سوژه نیاز به ایجاد محتوای مناسب برای این قشر از جامعه را آشكار می كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب