اختلال پیام رسان ها در اولین روز برگزاری کلاس های آنلاین
به گزارش کمک وب، با اولین موج آلودگی هوا و غیرحضوری شدن بخشی از کلاس های درس، امروز (سه شنبه - چهارم آذرماه) پیام رسان های داخلی مبتلا به اختلال شدند؛ موضوعی که در تضاد با وعده های مکرر در رابطه با «آمادگی کامل زیرساخت ها» قرار گرفت و بار دیگر ناهماهنگی در مدیریت آموزش دیجیتال را برجسته کرد.
به گزارش کمک وب به نقل از خبر آنلاین و برپایه گزارش سیتنا، سارا استوار، در یادداشتی نوشت: چند هفته پیش، در حیاط دولت، درست پس از پایان جلسه هیأت دولت، از آقای کاظمی، وزیر آموزش وپرورش، در رابطه با موضوعی پرسیدم که هر سال با آغاز فصل سرما به دغدغه خانواده ها تبدیل می شود؛ با سردتر شدن هوا و تشدید آلودگی، احتمال تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس های مجازی بالا می رود؛ آیا وزارت آموزش و پرورش برای این شرایط برنامه ای دارد؟
پاسخ آقای وزیر - دست کم برای منِ خبرنگار حوزه ارتباطات - حیرت انگیز بود.
ایشان گفتند: «این مبحث در حوزه ما نیست؛ باید از وزیر ارتباطات بپرسید.» اما بلا فاصله افزودند که براساس گفته ی وزارت ارتباطات، زیرساخت های ضروری جهت آموزش مجازی برقرار است.
از طرفی، وزارت ارتباطات هم بارها به شکل رسمی اعلام نموده بود که شبکه توان مدیریت این حجم از ترافیک را دارد و آماده است تا در صورت غیرحضوری شدن مدارس، خللی در سرویس دهی ایجاد نشود.
اما امروز (سه شنبه - چهارم آذرماه)، درست در اولین روزهایی که آلودگی هوا افزایش پیدا کرده و بخشی از کلاس ها به شکل غیرحضوری برگزار شده، شاهد رخدادی هستیم که تجربه چند سال اخیر را برای خانواده ها و حتی معلمان تکرار کرد: اختلال در پیامرسان های داخلی.
کاربران زیادی به سیتنا پیام دادند: از کندی بارگذاری گرفته تا قطعی های مقطعی، تأخیر در ارسال و حتی از دسترس خارج شدن برخی امکانات.
پیامرسان بله هم رسما اظهار کرد: «به دلیل افزایش ترافیک ناشی از غیرحضوری شدن مدارس و رجوع گسترده کاربران، بخشی از سرویس پیامرسان طی ساعات گذشته با اختلال و تأخیر مقطعی همراه بوده است.»
این در حالیست که تا همین چند روز پیش بارها تاکید شده بود زیرساخت ها برای چنین وضعیتی آماده است.
اگر با یک موج محدود و چندساعته ترافیک اینترنت، پیامرسان های داخلی مبتلا به اختلال می شوند، چطور می توان اعتماد داشت که در وضعیت بحرانی تر - مانند تعطیلی سراسری مدارس - این سرویس ها تاب بیاورند؟
در ماجرای امروز، بیشتر از آن که صرفا با یک اختلال فنی رو به رو باشیم، با یک پرسش جدی در سطح سیاستگذاری مواجه ایم:
وقتی دو وزارتخانه مرتبط، هر کدام مسئولیت را به دیگری حواله می دهد و با این وجود هر دو از «آمادگی کامل» سخن می گویند، پس سهم این ناهماهنگی را چه کسی باید پاسخ دهد؟
معلمی که کلاسش بالا نمی آید؟
دانش آموزی که در میانه درس قطع می شود؟
یا خانواده ای که میان کار و درس بچه ها گرفتار سردرگمی است؟
اختلال امروز، فقط یک مشکل فنی نبود؛ اخطار باردیگر ای بود در رابطه با شکاف میان حرف و عمل، و در رابطه با ضرورت یک سیاست واحد، شفاف و پاسخ گو در زمانی که آموزش دیجیتال دیگر یک انتخاب نیست، بلکه لزوم است.
منبع: komakweb.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کمک وب در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کمک وب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵