هوش مصنوعی از سایت های کمتر معتبر اطلاعات جمع می کند
کمک وب: تحقیقی جدید نشان داده است موتورجستجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتر اوقات وبسایت های کمتر شناخته شده را نسبت به منابع معمول مانند گوگل ترجیح می دهند.
به گزارش کمک وب به نقل از گیزموچاینا، پژوهشگران دانشگاه بوخوم و انستیتو سیستم های نرم افزار ماکس پلانک جزییات یافته های خودرا در تحقیقی به نام «بررسی خاصیت ها و عملکرد جستجوی وب در عصر هوش مصنوعی مولد» منتشر نموده اند. پژوهشگران نتایج جستجوی استاندارد گوگل با واکنش های بررسی هوش مصنوعی گوگل(AI Overview)، جمینای ۲.۵ فلش و دو نسخه حالت جستجوی وب چت جی پی تی ۴o مقایسه کردند. این تحلیل نشان داد سیستم های هوش مصنوعی بیشتر اوقات از وبسایت هایی که در رده بندی ها کمتر محبوبیت دارند، اطلاعات استخراج می کنند. در خیلی از موارد این منابع در ۱۰۰ نتیجه برتر گوگل برای یک جستجوی یکسان ظاهر نمی شوند. پژوهشگران طیفی از تست های مختلف همچون سوالات کاربران واقعی در محاورات چت جی پی تی، موضوعات سیاسی از AllSides و پر جستجوترین محصولات آمازون را برای پژوهش به کار بردند. طبق بررسی ترانکو یک ابزار رده بندی دامنه، منابعی که موتور کاوشهای هوش مصنوعی استفاده کردند، رتبه خیلی پایین تری نسبت به نتایج برتر گوگل داشتند. نتایج جمینای دارای میانگین رتبه دامنه ای فراتر از هزار بودند. بالاتر از نیمی از منابعی که در بررسی هوش مصنوعی گوگل ذکر شدند در ۱۰ نتیجه برتر جستجوی سنتی وجود نداشتند. حدود ۴۰ درصد نیز اصلاً در ۱۰۰ نتیجه برتر جستجو وجود نداشتند. با این وجود چنین تغییری به سوی وبسایت های ناشناس به نظر نمی رسد صدمه ای به کیفیت اطلاعات رسانده باشد. مدلهای مبتنی بر چت جی پی تی بیشتر اوقات محتوای وبسایت های شرکتی و دایره المعارف را ذکر و از شبکه های اجتماعی اجتناب می کنند. همین طور این پژوهش نشان داد نتایج جستجوی ساخته شده با هوش مصنوعی دامنه ای حدودا مشابه از مفاهیم قابل شناسایی با جستجوی سنتی دارند. همین مساله از آن حکایت می کند که سیستم های هوش مصنوعی سطحی قابل مقایسه از تنوع اطلاعات را حفظ می کنند. در عین حال، از آنجائیکه این مدلها اطلاعات را خلاصه می کنند و بجای لیست کردن منابع جداگانه، پاسخ های کوتاه ارایه می دهند، اغلب مقادیر زیادی از داده ها در پاسخ های کوتاه فشرده می شوند. این فشرده سازی امکان دارد به از میان رفتن جزییات کوچک یا مبهم منجر شود که احتمالا هنوز در نتایج جستجوی سنتی دیده شوند. پژوهشگران همین طور اشاره کردند ابزارهای موتور جستجوی تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی درباب موضوعات حساس به زمان یا به سرعت درحال تغییر با چالش روبرو می شوند. در هر حال آینده جستجو بهتر یا بدتر نخواهد بود، بلکه به تحول مربوط است. اگر این پژوهش درست باشد، احتمالا هوش مصنوعی وبی بسازد که به «ترکیب و تحلیل اطلاعات» ارزش بیشتری نسبت به «محبوبیت» می دهد، و این مورد قواعد اعتبار آنلاین را بازنویسی می کند. خلاصه اینکه با این حال، از آنجائیکه این مدلها اطلاعات را خلاصه می کنند و بجای فهرست کردن منابع جداگانه، پاسخ های کوتاه ارائه می دهند، اغلب مقادیر زیادی از داده ها در پاسخ های کوتاه فشرده می شوند. در هر حال آینده جستجو بهتر یا بدتر نخواهد بود، بلکه به تحول مربوط است.
منبع: komakweb.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کمک وب در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کمک وب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴