رئیس اسبق رگولاتوری:

باید اقتدار سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزایش یابد

باید اقتدار سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزایش یابد به گزارش کمک وب، رییس اسبق سازمان تنظیم مقررات رادیویی اظهار داشت: باید اقتدار سازمان تنظیم افزایش یابد و اگر اراده ای باشد رگولاتوری نسل پنجم و تعامل بین رگولاتورها رخ دهد.


به گزارش کمک وب به نقل از اندیشکده حکمرانی شریف، حسین فلاح جوشقانی در نشست تجربه نگاری تنظیم گری در ایران که توسط باشگاه تنظیم گران ایران برگزار شده بود با بیان اینکه تنظیم گر، ابزار اعمال قدرت حاکمیت است اظهار داشت: در گذشته دولت ها هم تصدی گر بودند و هم ارائه دهنده خدمات ولی در جوامع مدرن، تنظیم گران به عنوان واسطه ای بین حاکمیت و فعالان و ذی نفعان است. با وجود تجربه ۲۰ ساله شکل گیری تنظیم گری در ایران هنوز شاهد بلوغ تنظیم گری نیستیم. رییس اسبق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در پاسخ به پرسشی درباره ی استقلال سازمان تنظیم مقررات اظهار داشت: من اصلا فکر نمی کنم که نهاد مستقلی در ایران فعال باشد. سازمان تنظیم مقررات باید هم مقتدر باشد و هم مستقل؛ بطورمثال در ترکیه به این سازمان می گویند اتوریته که به مدلول اقتدار است. بطور قطع سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی هنوز نتوانسته از نهاد بالادستی اش یعنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقل شود. تجربه من در ۱۴ سال فعالیت در سازمان اینطور نبوده که با وجود فشارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بتواند کاملاً مستقل تصمیم گیری کند. وی درباب چرایی قرارگرفتن سازمان تنظیم مقررات رادیویی در وزارتخانه ارتباطات اظهار داشت: در ایران بطور سنتی بودجه، قدرت و اقتصاد در وزارتخانه متمرکز است. نهادهای خارج از وزارتخانه مانند نهادهای معاونت رییس جمهوری مثل وزارت خانه ها هیچ وقت موفق نبوده اند. شورای رقابت در قانون بیشترین استقلال را دارد فلاح جوشقانی شورای رقابت را به عنوان نهادی که در قانون بیشترین استقلال را داراست معرفی نمود و اظهار داشت: قانون شورای رقابت بسیار مترقی است. حتی رییس جمهور نمی تواند رییس شورای رقابت را تغییر دهد مگر در شرایطی که در قانون پیش بینی شده باشد. شورای رقابت، تبلور یک نهاد تنظیم گری حرفه ای و مدرن است؛ در ایران اما ساختار سیاسی ما اجازه نمی دهد سازمان تنظیم گر به درستی فعال کند. رییس سازمان تنظیم مقررات معاون وزیر است و حتی در بیان عناوین هم این معاونت ابتدا می آید. نمی توان معاون وزارتخانه بود و تصمیمی جدا از علایق و سلایق آن گرفت. رییس اسبق سازمان تنظیم مقررات رادیویی درباره ی تجربه فعالیتش به عنوان رییس این سازمان اظهار داشت: زمانی که من مسئولیت داشتم با وجود اینکه سیاست های وزارتخانه باید اجرا می شد یک استقلال نسبی وجود داشت مخصوصاً در حوزه تصمیم گیری های مربوط به اپراتورها. همیشه ما مقررات را پیشنهاد دادیم. درباب تولید مقررات و تصمیم سازی مسیر حرکت، از سمت سازمان به سمت وزارتخانه بوده است. او افزود: با این وجود سازمان تنظیم مقررات نمی تواند با اتوریته فعلی و ابزارهایی که به آن ضمانت اجرائی تصمیماتش را می دهد با اپراتورهای متخلف برخوردهایی مانند تعلیق کند. اقتدار ما بر شرکت های دولتی بیش از شرکت مخابرات خصوصی شده بود فلاح جوشقانی درباره ی اقتدار این سازمان در برخورد های مختلف با شرکت مخابرات اظهار داشت: مخابرات ایران از چند حیث یک شرکت استثنایی است. در خیلی از حوزه ها انحصار شدیدی دارد. وقتی خصوصی شد امکاناتی که با هزینه دولت و بیت المال به وجود آمده بود در اختیار مخابرات قرار گرفت. برای مخابرات انحصار طبیعی به وجود آمده و البته در مورد مخابرات بطور خاص ممکنست سهامدارانش هم اقتدار خاصی داشته باشند. وی درباب الزاماتی که از طرف سازمان تنظیم مقررات به مخابرات اعمال شد، افزود: اگر مخابرات را به حال خودش واگذار می کردیم الان هیچ نداشتیم به جز یک شرکت مخابرات که هیچ سرویسی ارائه نمی دهد. سازمان تنظیم مقررات با اقتدار نسبی که داشته اهتمام کرده با مخابرات و تخلف هایش برخوردهایی کند. وی در پاسخ به پرسشی درباره ی توانایی اعمال قدرت سازمان تنظیم مقررات بر شرکت های زیرمجموعه وزارت ارتباطات اظهار داشت: در اختلاف های بین شرکت های زیرساخت، پست و سازمان تنظیم مقررات همیشه سازمان تنظیم مقررات پیروز بوده است. اینطور نبوده که برای این شرکتها امتیاز خاصی قائل شویم. اقتدار ما درباب این شرکتها خوب بوده البته که این شرکتها هم با قوانین ما مقابله ای نداشتند. عدم تفاهم با وزارت نیرو منجر به افزایش ۶ برابری هزینه های پروژه فیبر نوری شد فلاح جوشقانی در پاسخ به سوالی درباره ی اختلاف این سازمان با صداوسیما در سالهای قبل اظهار داشت: ما اختلاف مبنایی با صداوسیما در زمینه طیف و باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ داشتیم که تا کنون حل نشده است. اما در زمینه های دیگر ارتباط منطقی و خوبی برقرار بود. عموماً صداوسیما در امتداد مقررات ما عمل کرد. وی از چالش های همکاری بین نهادی در ساختار حکمرانی کشور اظهار داشت: در مواردی نتوانستیم همکاری خوبی تعریف نماییم و به دلیلهای مختلف به نتیجه مناسب نرسیدیم. بطورمثال درباب پیاده سازی فیبر در شهرها، بحث های جدی با وزارت نیرو شروع کردیم. ولی بطور معمول به نتیجه نرسید و مبنا اختلافات ما اقتصادی و بیزینس مدلها بود. به علت اینکه مقررات ما شمولیت لازم را نداشته این مذاکرات به نتیجه نرسید و شرکتها مجبور شدند مجوز را از شهرداری ها بگیرند و با هزینه ای حدودا ۶ برابر هزینه فیبر هوایی در زیر زمین راه اندازی کنند. شورای عالی فضای مجازی دخالتی در اجرای مقررات نداشته است فلاح جوشقانی در پاسخ به سوالی درباره ی تاثیر تصمیم گیری های شورای عالی فضای مجازی بر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان اینکه استقلال از شورای عالی فضای مجازی که سیاست گذار حوزه سازمان تنظیم مقررات است، ممکن نیست اظهار داشت: البته شورای عالی فضای مجازی در اجرای مقررات این نهاد دخالتی نداشته است. مقررات گذاری همیشه ذیل سیاست گذاری است و شورای عالی فضای مجازی، سیاستگذار کلان است. بطور مثال، چارچوب سیاست گذاری شورا این بوده که از محتوای تولید داخل حمایت شود بدین سبب کمیسیون تنظیم مقررات، مقررات را در همین راستا تدوین کرده است. البته که پشت این قضایا مذاکراتی بوده و به نتایجی رسیده بودیم. معاون سابق وزیر ارتباطات درباره ی قسمتی از عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت قبل اظهار داشت: در بعضی حوزه ها ما با ابزارمان که مقررات گذاری و اعمال اقتدار بوده نمره ۱۳ یا ۱۴ به خود می دهیم. به دلیلهای مختلف نتوانستیم. نه اینکه مقررات ما بد باشد مقررات ما به جهت ارتباط ما با رگولاتورهای خارجی پیشرفته بوده، اما شرایطی وجود داشته که نتوانستیم به میزان مناسب اقتدار نشان دهیم. وی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ردیف بودجه مستقل ندارد قسمتی از درآمد اپراتورها سهم رگولاتور است که محقق نمی گردد. از آن جایی که درآمد اختصاصی نداریم و اختیار هزینه کرد این مبالغ نیز مانند چارچوب بقیه دستگاه هاست، عملا استقلال مالی نداریم. با وجود اینها، یکی از سالم ترین و پاک ترین سازمان هایی که می شناسم سازمان تنظیم مقررات است اما به هر حال مشکل مالی و کمبود منابع انسانی وجود دارد. فلاح جوشقانی در پاسخ به سوالی درباره ی بزرگترین چالش فعلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: حوزه ارتباطات حوزه پویایی است و نیاز شدیدی به سرمایه گذاری دارد. سرمایه گذاری ها در زمینه ارتباطات ارزی است و درآمدها ریالی. به نظرم بزرگترین چالشی که وجود دارد این است که نمی توانیم به گونه مناسب، ارزش حوزه ICT را حفظ نماییم. ۷۰ الی ۸۰ درصد هزینه های ما ارزی است. این موضوعی است که همیشه وزارتخانه و رگولاتور را رنج می دهد. سرمایه گذاری اپراتورها به یک دهم کم شده است وی افزود: در سال ۹۵ هر یک از اپراتورهای اصلی حدود ۱ میلیارد دلار بصورت سالیانه بر روی زیرساخت خود سرمایه گذاری می کردند که این عدد باتوجه به کاهش ارزش پول ملی به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. وی به روز شدن ساختار سازمان، بهره گیری از دانش تنظیم مقررات و نیروی انسانی کارآمد را از راه های بهبود وضعیت سازمان تنظیم مقررات دانست و اظهار داشت: باید اقتدار سازمان تنظیم افزایش یابد و اگر اراده ای باشد رگولاتوری نسل پنجم و تعامل بین رگولاتورها رخ دهد. رییس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آخر این جلسه در پاسخ به سوالی درباره ی ماجرای جریمه اپراتورها به علت ایجاد اختلال در کلاب هاوس که سال قبل رخ داد اظهار داشت: اگر کلاب هاوس فیلتر شده بود باید به ما ابلاغ می شد. در مورد کلاب هاوس، نه قاضی و نه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حکم نداده بودند. بنا بر ماده واحده وزارت ارتباط، این وزارتخانه می تواند جریمه، حق السهم و حق الامتیاز بگیرد. بر همین اساس، وزارت ارتباطات به تعیین جریمه اقدام نمود و در این خصوص رگولاتور نقشی نداشت. بعد از آن جریمه به دو اپراتور ابلاغ گردید و با پیگیری اپراتورها، این مصوبه در دیوان عدالت متوقف گردید. تا جایی که اطلاع دارم این جریمه اعمال نشد.


منبع:

1401/11/09
13:38:45
5.0 / 5
323
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات