آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
به گزارش کمک وب، در ادامه روند اتصال دستگاه ها کتابخانه ملی ایران و چند دستگاه دولتی دیگر، ۹۳ سامانه و ۸۳ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.
به گزارش کمک وب به نقل از ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت بدون رجوع حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این آخرین کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خویش را با هم به اشتراک گذارند.
در جهت عرضه خدمات دولت به صورت هوشمند، دولت سیزدهم گامهای بلندی برداشته و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه ها تبدیل نموده است. بر مبنای قانون بودجه سال جاری، همه دستگاههای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، مکلف شده اند که سه فعالیت انجام دهند، اول پنجره واحد خدمات هوشمند خویش را راه اندازی کنند تا مردم از رفتن به سامانه های مختلف آنها اجتناب کنند. دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خویش را به صورت هوشمند از راه پنجره واحد خود عرضه کنند و سوم این که پنجره خدمات خویش را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» که توسط وزارت ارتباطات تا دیماه سالجاری راه اندازی می شود، متصل کنند؛ البته دستگاه ها دو تکلیف اول را باید تا آخر شهریورماه سالجاری به سرانجام می رساندند.
در همین رابطه مجید فولادیان-مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی- در مورد آخرین تحولات اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار نمود: به دنبال اجبار ارائه حداقل یک سوم از خدمات اختصاصی دستگاه ها از راه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، خدمات این پنجره که الان به نشانی https: //my.gov.ir/ در دسترس عموم مردم قرار دارد، توسعه یافت.
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، بر اثر این تغییرات، سازمان های جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت محیط زیست و غذا و دارو به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و متقاضیان از این پس با یک مرتبه احراز هویت و به صورت یکپارچه می توانند از خدمات این دستگاه ها بهره مند شوند.
وی، جزئیات خدمات دستگاههای تازه اتصال یافته را چنین تشریح کرد: سازمان کتابخانه ملی ایران با سامانه های مرجع مجازی، منابع دیجیتال و فروشگاه اینترنتی به پنجره اتصال یافته است. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با سامانه اسناد فروش داده های مکانی-حقیقی، سازمان حفاظت محیط زیست با پنجره واحد خدمات هوشمند و سازمان غذا و دارو با خدمات استعلامی شناسه کالا، شناسه رهگیری و ردیابی، استعلام اصالت، و ثبت شکایت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند حضور یافته اند.
طی روزهای گذشته هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال گمرک به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اطلاع داده بود. گمرک در بین دستگاههای اجرایی بعنوان یکی از سازمان های مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت می باشد و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد نمود. از طرفی همزمان با افزایش تصاعدی حجم متقاضیان خدمات گمرکی که به علل مختلف چون رونق بازار و رشد اقتصادی رخ می دهد، ادامه عرضه خدمات به روش های سنتی را حدودا ناممکن می سازد و مانع بزرگی در ایجاد رضایتمندی مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود.
وی ادامه داد: از همین رو با برنامه ریزی های صورت گرفته و تلاش متخصصان امر، گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی به صورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد.
به قول زارع پور الان حدود ۵۰ خدمت شناسه دار این سازمان در بخش های واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محموله های پستی ورودی و خروجی و همینطور مسافری با تنها یک مرتبه احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس می باشد به صورتی که متقاضیان با رفتن به آدرس my.gov.ir می توانند از این خدمات به صورت تمام وقت و بدون رجوع حضوری بهره مند شوند که همچون آنها میتوان به خدماتی چون «تشریفات گمرکی بسته های پستی ورودی و خروجی»، «صدور پروانه صادرات قطعی»، «صدور پروانه ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجیستری تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «رسیدگی به اختلافات گمرکی» اشاره نمود.
همینطور اعلام گردید که هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در حوزه آموزش به فعالیت می پردازند، مانند سامانه های تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت سنجی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شده اند و پنج مجموعه دیگر این وازرت خانه هنوز متصل نشده اند.
هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارت بهداشت به پنجره متصل شده و این در شرایطی است که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خویش را به این پنجره متصل می کردند. همینطور ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که صرفاً دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعه های وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق پشتیبانی از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمین شناسی هنوز متصل نشده اند اما بخشی از مجوزهای این وزارت خانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه می شود، هم اکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.
منبع: komakweb.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب