مهر بررسی كرد؛

وقتی رسانه ملی برای اینستاگرام تبلیغ می كند

وقتی رسانه ملی برای اینستاگرام تبلیغ می كند در حالیكه مصوبه شورایعالی فضای مجازی بر پشتیبانی از شبكه های اجتماعی و پیام رسان های بومی تاكید ویژه ای دارد، رسانه ملی در اقدامی آشكار استفاده از پیام رسان خارجی را تبلیغ می كند.


به گزارش کمک وب به نقل از مهر، شورایعالی فضای مجازی در سال ۹۶ مصوبه سامان دهی پیام رسان های اجتماعی را در جهت پشتیبانی از شبکه های داخلی و ضابطه مند کردن فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی در کشور ابلاغ نمود. در این مصوبه سیاست ها و اقدام لازم نهادهای مرتبط در جهت حفظ و صیانت از هویت ملی و ساماندهی فعالیت پیام رسان های اجتماعی در کشور با هدف فراگیری پیام رسان های اجتماعی داخلی و ساماندهی فعالیت پیام رسان های اجتماعی خارجی مدنظر قرار گرفته است. تهیه و تدوین شرایط و ضوابط اعطای مجوز فعالیت به پیام رسان های اجتماعی داخلی و خارجی در کارگروهی با عضویت وزارتخانه های ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری، دادستانی کل کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، پلیس فتا، سپاه پاسداران و سازمان صدا و سیما صورت گرفت. در این مصوبه سازمان صدا و سیما موظف شد که به منظور ترویج و آموزش کاربری همگانی پیام رسان های اجتماعی داخلی و ارتقاء آگاهی و مهارت مردم در بهره برداری از ظرفیت ها و مـقابله با مخاطرات آنها در زندگی فردی و اجتماعی کاربران، مبادرت به تولید و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی مناسب کند. حمایت و بسترسازی برای افزایش تولید محتوای مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و تسهیل دسترسی کاربران به پیام رسان های بومی در این مصوبه در حالی برعهده سازمان صدا و سیما قرار داده شده که چندی است در اغلب برنامه های تلویزیونی این رسانه، شاهد تبلیغ شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی به صورت علنی هستیم. اغلب برنامه های صدا و سیما که به صورت شبانه روزی برای مردم پخش می شود دارای صفحه اینستاگرام بوده و این مورد از جانب تهیه کنندگان این برنامه ها به وضوح به بینندگان اعلام می شود. تولیدکنندگان این برنامه ها، نشانی صفحات خویش را یا به صورت زیرنویس و یا به صورت اعلامی در اختیار بینندگان قرار می دهند و برای افزایش میزان بازدیدکنندگان از صفحاتشان بارها در فواصل مختلف برنامه و روی آنتن رسانه ملی از کاربران می خواهند که صفحات فیک مشابه در اینستاگرام را به اشتباه فالو نکنند. برای مثال برنامه «طبیب» در شبکه ۳ سیما که در حوزه سلامت پخش می شود، به صورت کاملا علنی آدرس صفحه خود در اینستاگرام را اعلام می کند و از مردم می خواهد نسبت به برنامه نظرات خویش را بگویند و یا سوالاتشان را درج کنند. برنامه هایی مانند «دستپخت» در شبکه یک یا «میدون» در شبکه سه سیما صفحات اینستاگرامی خویش را به کاربران معرفی می کنند. مسابقه «برخط شو» از شبکه ۵ سیما هم همین سیاست را در پیش گرفته است. حتی در برنامه هایی با مضمون کودک هم این مورد دیده می شود. برای مثال در برنامه ای با عنوان «با ما بیا» در شبکه دوم سیما برنامه چندین بار صفحه اینستاگرامی این برنامه زیرنویس می شود. این مثال ها چند نمونه از عدم التزام سازمان صدا و سیما به مصوبه شورایعالی فضای مجازی در پشتیبانی از پیام رسان های داخلی و عدم رعایت ضوابط برای تبلیغ فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی در کشور است. کارشناسان بسیاری این اقدام رسانه ملی را تناقض آشکار در عمل به مصوبات شورایعالی فضای مجازی و سیاستگذاری در حوزه حاکمیت فضای مجازی می دانند. رسانه ملی بستری برای تبلیغ مجانی اینستاگرام رسول جلیلی، عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تبلیغ شبکه اجتماعی خارجی توسط برنامه های رسانه ملی، اظهار داشت: اگر بخواهیم عقلانی و ملی به این مورد نگاه نماییم این واقعا سبب شرم است که صدا و سیمای ما در عمده برنامه هایش چه در برنامه های تجاری و چه در برنامه های آموزشی و فرهنگی و مذهبی، ظرف ماههای اخیر، رسما تبلیغ پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی را تکرار می کند. وی اظهار داشت: این درحالی است که مطابق مصوبه سال ۹۶ شورایعالی فضای مجازی فعالیت پیام رسان خارجی که در کشور ما مجوز فعالیت نگرفته باشد مجاز نیست و مطابق با این مصوبه، هر پیام رسان و یا شبکه اجتماعی خارجی که می خواهد در ایران فعالیت کند باید مجوز بگیرد و سازمان صدا و سیما حق تبلیغ شبکه اجتماعی بدون مجوز را ندارد. جلیلی تصریح کرد: صدا و سیما بعنوان رسانه رسمی و ملی کشور با بی توجهی نه تنها به شکل مناسبی تبلیغ صنعت داخلی و محصول داخلی را نمی کند بلکه به شکل کاملا مجانی و بدون اینکه حداقل یک قرارداد تجاری داشته باشد، در حال تبلیغ پیام رسان و شبکه اجتماعی خارجی اینستاگرام است. عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی افزود: اگر صدا و سیما با این شبکه اجتماعی خارجی قراردادی دارد، باید آنرا رسما اعلام نماید و این دفاع را داشته باشد که از اینستاگرام بابت تبلیغات هزینه دریافت می کنم و چنانچه شبکه های داخلی هم هزینه پرداخت کنند آنها را هم تبلیغ می کنم. چون که الان اگر شبکه های اجتماعی داخلی بخواهند که صدا و سیما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آنها را تبلیغ کند، قاعدتا باید در چارچوب قرارداد، هزینه پرداخت کنند. اما در مورد اینستاگرام به نظر نمی رسد که قراردادی منعقد شده باشد. وی با انتقاد از اینکه محمل رسانه ملی برای تبلیغ مجانی در اختیار اینستاگرام قرار گرفته است، تصریح کرد: مسؤلان صدا و سیما باید پاسخگو باشند که چرا فردی که از رسانه ملی استفاده می نماید در انتها برنامه باید به سمت اینستاگرام هدایت شود؟ در صورتیکه اینستاگرام دشمنی خویش را در مقاطع حساس با آرمان ها، ارزش ها و قهرمان های ما نشان داده است. برای مثال در دیماه ۹۸ در اتفاق بزرگ، اینستاگرام بی شرمانه تمامی پست های در رابطه با شهید حاج قاسم سلیمانی و اکانت های عرضه دهنده اطلاعات و کلیپ ها و اخبار در ارتباط با ایشان را حذف نمود. این کارشناس فضای مجازی افزود: صدا و سیما حتما فراموش کرده که اینستاگرام چه موجودیتی دارد و مدیران این شبکه چه سیاست هایی را دنبال می کنند. اینها کاملا مشخص است. صدا و سیما خلاف مصالح ملی عمل می کند جلیلی اضافه کرد: من بعنوان یک شهروند در این کشور و بعنوان عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی چندین بار به شکل خصوصی به مسؤلان سازمان صداوسیما و دست اندرکاران امور فرهنگی در مجلس و در جاهای دیگر، این مورد را اطلاع رسانی کردم اما پاسخی نشنیدم. به واسطه این مورد هم معترض هستم و هم شاکی و اگر زمان داشتم به شخصه شکایت از صداوسیما در این خصوص را به دادستانی می بردم. وی اقدام صداوسیما در تبلیغ یک شبکه اجتماعی خارجی را اقدامی خلاف عقل و مصالح ملی عنوان نمود و اظهار داشت: این به معنای آن است که بستر خارجی را در اذهان مخاطبان اولی تر از بستر داخلی می دانیم. عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار نیست این مورد در این شورا به بحث و بررسی گذاشته شود، اظهار داشت: تنها روی مسائلی که در دستور کار شورا قرار می گیرد می توان در جلسات شورا بحث کرد. قاعدتا وقت شورا خیلی محدود است و با عنایت به وجود مسائل متنوع نمی توان انتظار داشت این مورد در شورایعالی فضای مجازی مطرح شود. جلیلی تصریح کرد: اما در هر صورت لازم نیست موضوعی به این روشنی و واضحی در شورایعالی مطرح شود. چون که خود مسؤلان مربوطه به همه ابعاد آن اشراف دارند و به نظر می آید بهتر است نمایندگان مجلس این سوال را از صدا و سیما مطرح کنند که چرا این اتفاق می افتد؟ چون که وقت مجلس مبسوط است و با وجود برگزاری چندین جلسه در هفته، خیلی راحت می توان این مورد را بررسی کرد.


منبع:

1399/08/19
22:57:05
5.0 / 5
1393
تگهای خبر: اینستاگرام , رسانه , ساماندهی , شبكه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات