۱۸۰۰ خدمت دستگاه های مختلف شناسنامه دار شد

۱۸۰۰ خدمت دستگاه های مختلف شناسنامه دار شد كمك وب: معاون وزیر ارتباطات درباره نسخه موبایلی دولت همراه اظهار داشت كه حدود دو ماه است پلت فرم این سرویس آماده شده تا نسخه موبایلی سرویس های دولت الكترونیكی با استفاده از آن عرضه شود. هم اكنون حدود ۶۰ سرویس بر روی این سرویس آماده شده كه فعلاً تحت عنوان دولت همراه عرضه می گردد.


به گزارش كمك وب به نقل از ایسنا، رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه تمام ساختارهای اداری در حال تحول و تكمیل است، اظهار داشت: با به حداقل رساندن بروكراسی اداری با استفاده از چیدمان صحیح معماری سازمانی، می توانیم نظام اداری چابك و سیالی را عرضه دهیم و در كاهش زمان، هزینه و انرژی و همینطور بالا بردن كارآمدی دستگاه ها موفق شویم.
نصر الله جهانگرد امروز در نخستین همایش ملی معماری سازمانی اظهار نمود: معماری اطلاعات ساختار اداری كشور در ۴۰ سال قبل تغییر و تحول لازم را طی نكرده است.
وی اضافه كرد: راه اندازی معماری اطلاعات در كشور از اویل دهه ۸۰ در كشور شروع شد، در این راستا كار مشتركی را با سازمان اداری و استخدامی كشور در جهت احصاء فعالیت های اداری و قانونی دستگاه ها آغاز كردیم تا خدماتی كه می خواهیم به مردم عرضه بدهیم در یك ساختار منطقی و قابل پیگیری و همینطور رو به بهبود باشد.
معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: در سطح ملی لایه های مختلفی برای معماری سازمانی كشور انجام شده است و زیرساخت های خدمات دولت الكترونیكی در بخش های مختلف اطلاعاتی و فنی انجام شده است.
وی با تشریح پنجره ارتباطی دولت اظهار داشت: پرتال دولت هوشمند ایران هم اكنون قابل دسترس است كه در معماری ساختاری آن از آخرین تجارب بین المللی بهره گرفته شده است. در این پرتال حدود ۱۸۰۰ خدمت از دستگاه های مختلف احصاء و شناسنامه دار شده است كه این خدمات قبلاً به صورت مستقل و جداگانه در دسترس بوده اند؛ اما الآن به كمك این پنجره ارتباطی به صورت مكانیزه و یكپارچه در اختیار عموم قرارگرفته شده است.
جهانگرد با اشاره به بلوغ خدمات دولت الكترونیك در كشور ادامه داد: در آینده تلاش داریم تا چرخه حیات یك خدمت را در یك سبد به صورت منسجم و یكپارچه عرضه دهیم. به این صورت كه دیگر لازم نباشد یك فرد برای گرفتن یك مجوز به چندین دستگاه رجوع كند؛ بلكه تلاش داریم تا بتوانیم تمام زنجیره خدمت را به صورت متحد در یك پرتال و پنجره واحد به مراجعین عرضه كنیم. در این راستا بعضی از دستگاه ها نظیر گمرك و حوزه سلامت پیشرو هستند و اقدامات خوبی انجام شده است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگر سخنان خود به سرویس سامانه صدور مجوزها اشاره كرد و اضافه كرد: این سرویس با همراهی وزارت دارایی در حال انجام می باشد و پلت فرم های فنی و شبكه ای توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران مهیا شده است. هم اكنون تمام مجوزهایی كه در كشور عرضه می گردد بالغ بر ۲۱۰۰ مجوز است كه همه این مجوزها در این سامانه گنجانده شده است. هدف این است كه به تدریج مشكلات این حوزه استخراج شده و مجوزهای موازی و تكراری حذف و پایش شود و درنهایت تنوع مجوزها كمتر و فرآیند آن اصلاح شود.
جهانگرد در ادامه اظهار داشت: سامانه گردش آزاد و دسترسی به اطلاعات به كمك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیاده سازی است و تأمین كننده زیرساخت و ابزارهای فنی و پلت فرم های آن بر عهده سازمان فناوری اطلاعات است. بر مبنای آن همه شهروندان مجاز هستند كه هر نوع اطلاعات دولتی را با استفاده از این پرتال مشاهده كنند و در دسترس آن ها باشد.
وی درباره مزیت كارپوشه ملی ایرانی ها هم خاطرنشان كرد: تلاش ما بر این است كه مجموعه تراكنش های كه در مورد نظام اطلاعات ملی است در پهنه مدیریت و امنیت ملی باشد و در این راستا كارپوشه برای كلیه شهروندان وجود آمده است كه مردم بتوانند تمام كلیه تعاملات اداری خود با نظام اداری را با استفاده از این كارپوشه مدیریت و كنترل كنند و مدارك و اطلاعات هویتی مورد نیاز با استفاده از این كارپوشه در اختیار دستگاه ها قرار گیرد.
معاون وزیر ارتباطات اضافه كرد: داشبورد دولت را طراحی كرده ایم كه داده هایی مهمی روی آن وجود دارد و هدف از طریق اندازی این سامانه عرضه اطلاعات آنلاین و عملیاتی برای تصمیم گیری های كلان و استفاده صحیح از منابع است.
جهانگرد با اشاره به پروژه استاندارد تعامل پذیری داده های دولت هم اظهار داشت: این پروژه مهمی است كه با استفاده از آن توانستیم چارچوب و معماری تعامل بین كل دستگاه های كشور را به دست بیاوریم و استاندارد كنیم.
جهانگرد در ادامه اضافه كرد: محیط فنی و شبكه ای تعامل با شهروندان تقریباً تكمیل شده است؛ ازنقطه نظر فنی تمام این ساختارها پیكربندی شده و می توانیم در آینده دولت الكترونیك را به صورت پایدار در اختیار شهروندان قرار دهیم.
وی در خاتمه درباره نقش نهادهای سیاست گذار در معماری سازمانی اظهار داشت: تدوین و به روزرسانی چارچوب ملی و همینطور عرضه ضوابط مرتبط درزمینهی معماری سازمانی و ابلاغ به دستگاه ها و ترویج و فرهنگ سازی از وظایف مهم نهادها است.



1396/09/23
12:42:49
5.0 / 5
4813
تگهای خبر: الكترونیك , خدمات , شبكه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات