گزارش كمك وب به نقل از مهر؛

ورود صنعت فضایی به فاز تولید، سهم استارت آپ ها در تحقق شعار سال

ورود صنعت فضایی به فاز تولید، سهم استارت آپ ها در تحقق شعار سال به گزارش كمك وب با توسعه فناوری فضایی و ورود كسب و كارهای نوپای فضایی به عرصه عرضه خدمات به مردم، تحقق شعار رونق تولید با استارت آپ های فضایی دور از ذهن نیست.


خبرگزاری مهر؛ گروه دانش و فناوری- معصومه بخشی پور: موج چهارم انقلاب صنعتی بر پایه توسعه صنعت های نوین در حال شكل گیری است و استارت آپ ها نقش اثرگذار و كمك كننده ای در ارتقا شاخصهای رفاهی، خدماتی، اشتغال و تحول اقتصادی دارند؛ حال از آنجایی كه امروزه اقتصاد فضا بعنوان اقتصاد نوظهور مطرح است، علاوه بر ساخت ماهواره ها كه افزایش ارزش اقتصاد را به همراه دارد، استارت آپهای حوزه فضایی هم می توانند نقش تعیین كننده ای در رشد شاخصهای اقتصادی و رونق كسب و كار داشته باشند. آمارها نشان داده است كه طی یك دهه گذشته رشد اقتصاد فضا در دنیا بیشتر از ۱۳۹ درصد بوده و نسبت به متوسط رشد اقتصاد جهانی كه تقریباً ۱۹.۴ درصد است از شرایط مناسبی بهره می برد. استارت آپ ها به عرصه فضا وارد می شوند شواهد نشان داده است كه انقلاب فضایی در دنیا با كوچك شدن، انبوه شدن و ارزان شدن ماهواره ها در حال شكل گیری است به نحوی كه این تحول فضایی به راحتی قابل رقابت با زیرساختی زمینی خواهد بود. امروزه با توسعه فناوری فضایی و ورود استارت آپ ها به زیرساخت های فضایی، منظومه های كوچك ماهواره ای چند كیلوگرمی می توانند سرویس و خدمات بسیاری به مردم عرضه كنند و خیلی از استارت آپها با ساخت ماهواره های كیوب ست وارد شبكه اقتصادی شده اند. ازاین رو تشكیل استارت آپ های فضایی و تولید ماهواره های كوچك با كاربردهای متفاوت الان در دستور كار خیلی از كشورهای دنیا قرار گرفته است. برای مثال اسفندماه سال ۹۷ شركت «وان وب» اولین ماهواره هایش را با هدف برقراری اینترنت جهانی به فضا پرتاب كرد و ۶ ماهواره در مدار زمین قرار دارد. این شركت كه به صورت رسمی آزمایش پروژه اینترنت ماهواره ای با پوشش جهانی را آغاز كرد، بنا دارد تا سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۷۲۰ ماهواره در مدار قرار دهد و از این ماهواره ها برای فراهم كردن ارتباط اینترنتی در هر نقطه از جهان با حداقل تأخیر در ارسال سیگنال استفاده نماید. از جانب دیگر با توسعه استارت آپ های خدمات محور، شركتهای بزرگ فناوری دنیا با شركتهای فضایی همكاری مشترك خویش را شروع كرده اند. برای مثال یك شركت فناوری با ساخت ۱۲۰ ماهواره كوچك و قراردادن آنها در مدار زمین، مبحث پایش لوله های گاز را پیگیری می كند و شركت مخابراتی دیگری با تولید ۱۵۰ ماهواره كوچك درصدد عرضه سرویس های با كیفیت مخابراتی به مردم است. امروزه حتی ماهواره ها در اینترنت اشیا هم نقش بسیاری دارند و منظومه های ماهواره ای به مدار زمین وارد شده اند كه در حوزه اینترنت اشیا و خدمات شهری نقش آفرینی كند. در این زمینه شركت كپلر كامیونیكیشن (Kepler Communications) در حال ایجاد منظومه ۱۴۰ ماهواره است. یا یك استارت آپ استرالیایی برنامه ریزی برای منظومه ۱۰۰ ماهواره و شركت فرانسوی یوتل ست برای ۲۰ ماهواره اقدام نموده است. استارت آپ هایی كه به منظومه ماهواره های كوچك ورود پیدا كرده اند روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود تا هم در ساخت ماهواره مشاركت داشته باشند و هم منظومه آنها در حوزه خدمات و فناوری ایفای نقش كنند. برای مثال استارت آپ آمریكایی كلود كانستلیشن (Cloud Constellation) با هدف ایجاد منظومه ای از ماهواره ها برای ارتباطات امن و ذخیره ابری اطلاعات (كلاد) در حال فعالیت است و استارت آپ دیگری با قراردادن ۹۰ ماهواره در مدار، می خواهد در همه دنیا تصاویر با دقت یك متر دریافت كرده و از داده های فضایی كسب درآمد كند. الان با وجود آنكه دوربین ها در حال كوچك تر شدن و افزایش كیفیت هستند، ماهواره های سنجشی هم كه با دوربین كار می كنند، در حال كوچك تر شدن بوده تا بتوانند كیفیت عرضه خدمات را بالا ببرند.
گذر فناوری فضایی از توسعه دانشگاهی به توسعه صنعتی مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، به برنامه ریزی این سازمان در توسعه نقش استارت آپ های فضایی در رونق تولید تاكید دارد و می گوید: امسال نقش این صنعت در تولید، رونق می گیرد و دور از ذهن نیست كه فناوری فضایی را یكی از اركان تحقق شعار امسال بدانیم. وی با اشاره به اینكه یكی از مهمترین دغدغه های امسال كه فراخوان آنرا زده ایم، بحث واگذاری طراحی و ساخت ماهواره ها به شركت ها و بخش خصوصی است، تصریح كرد: تابحال تمام پروژه های بخش فضایی كشور در رده توسعه فناوری بوده و بر این اساس با دانشگاه ها قرارداد منعقد كرده ایم. اما به علت آنكه اصولاً دانشگاه ها تا TRL ۳ و ۴ پیش نمی روند، این پروژه ها به مدل صنعتی نرسیده است. رئیس سازمان فضایی ایران با تاكید بر اینكه برای گذر از مرحله توسعه فناوری به توسعه صنعتی، باید به جای دانشگاه ها با شركت ها قرارداد بندیم، توضیح داد: ما امسال برای اولین بار در برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی، واگذاری ۴ پروژه كلان شامل ماهواره های سنجش از دور «اپتیكی»، «راداری» و ماهواره مخابراتی و ایستگاه چند منظوره ماهواره ای را به بخش خصوصی در دستور كار قرار داده ایم و زیرساخت آنرا توسط سازمان فضایی ایجاد خواهیم كرد. این هدف با تاكید بر توان داخل و ظرفیت بخش خصوصی محقق می شود. به این مفهوم كه پروژه ها را از دانشگاه به سمت شركت های خصوصی سوق می دهیم. وی با اشاره به اینكه تابحال در این زمینه ۳ فراخوان صادر كرده ایم، اظهار داشت: شركت های خصوصی در حال ایجاد كنسرسیوم ساخت و تولید ماهواره ها هستند. بدین سان صنعت تولید ماهواره توسط بخش خصوصی شكل می گیرد. رئیس سازمان فضایی ایران افزود: الان صنعتی سازی زیرساخت های فضایی را توسط بخش خصوصی استارت زده ایم و برنامه مان این است كه بخش خصوصی در عرصه فضایی ورود پیدا كند و برای قراردادن ماهواره در مدار فعال شود. به این مفهوم كه بخش خصوصی باید كنسرسیوم تشكیل داده و هم ماهواره بسازد و هم ماهواره را با پرتابگر در مدار قرار دهد. الان صنعتی سازی زیرساخت های فضایی را توسط بخش خصوصی استارت زده ایم و برنامه مان این است كه بخش خصوصی در عرصه فضایی ورود پیدا كند و برای قراردادن ماهواره در مدار فعال شود معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه بخش خصوصی باید به شركت های عرضه دهنده خدمات ماهواره ای از ابتدا تا آخر تبدیل گردد، اظهار داشت: بدین سان ما دیگر ماهواره را در زمین تحویل نمی گیریم و با اپراتور پرتاب، پرتابگر و ماهواره به صورت یكپارچه قرارداد می بندیم. براری افزود: مطابق این برنامه ریزی، سازمان فضایی با بخش خصوصی قرارداد می بندد و این بخش با رعایت تمام ملاحظات، ماهواره را در مدار به ما تحویل داده و پروژه آخر می یابد. وی اظهار داشت: در این زمینه فراخوان ماهواره های سنجش از دور اپتیكی و راداری را ابلاغ كرده ایم و تلاش ما این است كه انشاالله بتوانیم در آینده نزدیك، فراخوان ماهواره های مخابراتی را هم كه الان در مرحله توسعه فناوری در پژوهشگاه فضایی ایران قرار دارد هم، ابلاغ كرده و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نماییم. این مورد در حال بررسی است. رئیس سازمان فضایی ایران افزود: بهره برداری از ایستگاههای چند منظوره فضایی هم شروع شده و طرح های آن نهایی شده است. برخی مناقصات این پروژه هم به صورت ماژولار در حال انجام می باشد كه همه این اقدامات در راه توسعه صنعتی است. وی اظهار داشت: امسال مناقصه و قرارداد بهره برداری از ایستگاههای چند منظوره فضایی را نهایی خواهیم كرد و این به مفهوم ورود شركت های بزرگ فناوری در حوزه ساخت ماهواره است. رونق تولید با كاربردهای فناوری فضایی براری بخش بعدی برنامه های سازمان فضایی را ترویج كاربردهای فناوری فضایی در جامعه عنوان نمود و اظهار داشت: از اواخر سال قبل عرضه دستاوردهای فضایی كشور به جامعه در دستور كار قرار گرفته و برخی دستگاه های دولتی و عمومی هم از این دستاوردها بازدید نمودند. تلاش این است كه این مورد را ترویج نماییم كه فناوری ماهواره می تواند در عرصه های مختلف كشاورزی، مدیریت بلایا و خشكسالی و چالش های حوزه محیط زیست كاربردهای فراوانی داشته باشد. وی با اشاره به اینكه بیشتر از ۷۰۰ استارت آپ توسط آژانس فضایی اروپا الان حمایت می شوند و ۲۰ مركز نوآوری كسب و كارهای فضاپایه در اروپا بوجود آمده است، افزود: مراكز انكوباتور فضایی و مراكز كارآفرینی كسب و كارهای فضاپایه هم در این راستا شكل گرفته است. رئیس سازمان فضایی ایران به بحث اشتغال و تولید خدمت در پایین دست بخش فضا اشاره نمود و اظهار داشت: به این مفهوم كه داده های ماهواره ای را در اختیار كسب و كارهای فضاپایه قرار دهیم تا استارت آپ ها بتوانند با این داده ها، خدمات متنوع برای جامعه تولید كنند. ما تصمیم مان این است كه امسال بتوانیم در این فضا كه جامعه با كسب و كارهای فضاپایه آشنا شده است، از ظرفیت این داده ها استفاده نماییم تا این داده ها هم تولید خدمت كرده و هم اشتغال ایجاد كنند. معاون وزیر ارتباطات افزود: برای مثال سال قبل در كشور یك استارت آپ برای عرضه خدمات ماهواره ای به كشاورزان به وجود آمد. این استارت آپ توسط ۴ متخصص هوافضا، سنجش از دور، كشاورزی و كامپیوتر در عرصه كشاورزی دقیق راه اندازی شده تا با استفاده از داده های ماهواره ای، به كشاورزان خدمات ارائه نمایند.
سهم استارت آپ های فضایی از تولید براری با اشاره به اینكه با حمایت وزیر ارتباطات، امسال پارك كسب و كارهای فضاپایه و مركز داده فضایی را افتتاح خواهیم كرد، اضافه كرد: امسال افتتاح پلتفرمی روی دیتاسنتر ابری در جهت پروژه اپن دیتا خواهیم داشت، به این مفهوم كه پلت فرم سرویس كلاد (ابری) را به كسب و كارهای نوپا عرضه می دهیم. از جانب دیگر با معاونت علمی ریاست جمهوری برای ایجاد ۴ مركز كسب و كار فضاپایه در دانشگاه ها هماهنگی هایی صورت گرفته تا زیرساخت های راه اندازی كسب و كارها در این بخش، فراهم گردد. وی با تاكید بر تدوین برنامه ریزی برای تحقق شعار سال، بر ایجاد رونق اقتصادی و عرضه خدمات جدید با شكل گیری استارت آپ های فضایی، اظهار داشت: خیلی خوش بین هستیم كه امسال بتوانیم استارت آپ ها را شكل داده و به جامعه خدمات بدهیم؛ از طرفی دیگر، روی مبحث كاهش تصدی گری در بخش فضایی تاكید داریم. البته این به این معنا نیست كه مسئولیت پذیری مان را كاهش دهیم. رئیس سازمان فضایی افزود: الان برای مثال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ۹۲ درصد آزادسازی شده است و ما هم تصمیم داریم اپراتور ماهواره مخابراتی امسال راه اندازی شود تا شاهد آزادسازی در این فضا باشیم. در این زمینه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جلسه داشتیم و مناقصه انتخاب اپراتور هم در جریان است كه امیدواریم امسال شاهد ورود بخش خصوصی در حوزه اپراتور ماهواره مخابراتی باشیم. این خودش به مفهوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت فضایی است و منتهی به اشتغال خواهد شد. براری با اشاره به اینكه الان پروانه اپراتور ماهواره سنجشی هم در حال نهایی شدن است و مراحل تصویب آن پیگیری می شود، افزود: با این وجود می توانیم سرمایه گذاری بخش خصوصی را در لایه اپراتوری ماهواره سنجش از دور جذب نماییم و همچنین از ورود سرمایه گذار در حوزه ایستگاههای ماهواره ای و سایر بخش هایی كه به مرور اعلام خواهیم كرد، استقبال می نماییم. پروانه اپراتور ماهواره سنجشی هم در حال نهایی شدن است و مراحل تصویب آن پیگیری می شود وی با اشاره به اینكه تلاش داریم در ۳ لایه اشتغالزایی نماییم، اضافه كرد: لایه توسعه زیرساخت های فضایی، لایه اپراتوری و لایه عرضه خدمات كسب و كارهای فضاپایه این ۳ لایه را می سازند. از جانب دیگر استارت آپ های فضایی می توانند در حوزه كشاورزی، محیط زیست، مدیریت بلایا، حمل و نقل و خدمات شهری و اینترنت اشیا فعال شوند. چالش پیش روی استارت آپ های فضایی معاون وزیر ارتباطات در مورد چالش های بر سر راه استارت آپ های فضایی اظهار داشت: بعضی از خدمات فضایی نیازمند این است كه با داده های با دقت بالا دریافت شود. الان مناقصه ای را نهایی كردیم كه ۱۰ شركت در آن انتخاب شدند و مربوط به خرید امتیاز ایستگاه دریافت داده های ماهواره ای با دقت یك متر است. این داده ها الان در كشور وجود ندارد و آنچه كه ما داریم نمی تواند خدمات را با دقت بالا و دقیق به كل جامعه ارائه نماید. بیشتر این خدمات مناسب عرضه به دستگاه های دولتی است. ازاین رو ما تلاشمان این است كه داده های مورد نیاز كسب و كارها را با دقت بالا تأمین نماییم. وی اظهار داشت: در همین حال تصمیم داریم داده های فضایی را آزاد سازی نماییم و در اختیار كسب و كارها قرار دهیم. بنابراین ها با ایجاد مراكز داده و پلت فرم بستر كلاد (ابری) در حال تسهیل دسترسی كسب و كارها به این داده هستیم. اما مبحث مهم این است كه اغلب خدماتی كه داده های ماهواره ای می دهند در دستگاه های دولتی است و دستگاه های دولتی باید فضا را برای خدمات گرفتن از این كسب و كارها باز كنند و این تعامل ایجاد شود. رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینكه سال قبل سعی كردیم دستگاه های دولتی با داده های ماهواره ای آشنا گردند و بدانند كه داده های ماهواره ای چه كاربردهایی دارد، تصریح كرد: تلاش مان این بوده كه دستگاه های دولتی را برای دریافت خدمات فضایی ترویج و تشویق نماییم. چندین كارگاه آموزشی هم در دانشگاه ها برای ترغیب به راه اندازی استارت آپ های فضایی برگزار كردیم و دانشگاهیان را توجیه كردیم كه استارت آپ نباید فقط در حوزه ICT شكل بگیرد. استارت آپ ها منظومه های ماهواره ای می سازند براری با اشاره به اینكه برنامه جدی داریم كه بتوانیم امسال به صورت كمی در حوزه اشتغال، كسب و كار و رونق اقتصادی نقش آفرینی نماییم، اضافه كرد: سال قبل در ترویج ظرفیت های فضایی در توسعه و رفاه اجتماعی كشور، بسترسازی انجام دادیم. وی با اشاره به گزارشات آنلاینی كه از رصد شرایط سیل از راه تصاویر ماهواره ای دریافت می شود، افزود: به همان اندازه كه هواشناسی مهم می باشد، استفاده از ماهواره و اطلاعاتی كه از راه آن استخراج می شود هم می تواند دارای اهمیت باشد. بنابراین این حوزه اولویت ما است و می خواهیم اپلیكیشن هایی را در زمینه خدمات هواشناسی فعال كرده و استارت آپ هایی در این عرصه داشته باشیم. چون كه برای یك كشاورز بسیار مهم می باشد كه در جایی كه كشاورزی می كند، شرایط آب و هوایی و پیشبینی آن چطور است و چه كار كند كه از خسارت دور شود. رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینكه خدمات ماهواره ای تنها به خدمات ماهواره های سنجشی محدود نمی گردد و خدمات ماهواره های مخابراتی و ناوبری هم در كنار این ماهواره ها، توسعه می یابد، اضافه كرد: در این زمینه با كشتیرانی و سازمان بنادر هم كمیته ای تشكیل دادیم تا خدماتی كه ماهواره ها می توانند به كشتیرانی و بنادر بدهند را افزایش دهیم. به صورت كل می خواهیم استارت آپ ها را در حوزه سنجشی كه پایش زمین است و هم در حوزه مخابراتی و ناوبری توسعه دهیم. وی با اشاره به ورود استارت آپ ها به عرصه منظومه ماهواره ای و ماهواره های كوچك هم اظهار داشت: امسال در این زمینه برنامه ریزی داریم و چند شركت نوپا در حال ساخت ماهواره كیوب ست هستند. این شركت ها از تیم های دانشجویی دانشگاه های خواجه نصیر، امیركبیر و مالك اشتر در حال فعالیت هستند. ما تلاش داریم استارت آپ ها در عرصه فناوری شكل گیرند. همانطور كه در زیرساخت ارتباطی زمینی ۳ اپراتور بزرگ داریم، در حوزه فضایی هم این اتفاق می تواند بیافتد كه شركت های استارت آپی و كوچك، زیرساخت های فضایی را ایجاد كنند. براری ۵ اولویت در حوزه خدمات شامل حوزه كشاورزی، محیط زیست، مدیریت بلایا، خدمات شهری و هواشناسی را برای تشكیل تیم های استارت آپ در درجه اول اهمیت عنوان و ابراز امیدواری كرد كه مانند كشورهای دیگر دنیا كه استارت آپ ها در بخش فضایی بسیار تقویت شده اند از ظرفیت فضا خلق ثروت نماییم و جوانان كارآفرین و خلاق ما در این حوزه ورود پیدا كنند تا علاوه بر اشتغال، كسب و كار پررونق اقتصادی ایجاد كنند و به دغدغه مقام معظم رهبری در رونق تولید و استفاده حداكثری از ظرفیت ها جامه عمل پوشانده شود.

1398/04/05
12:51:25
5.0 / 5
4188
تگهای خبر: آنلاین , اپراتور , اپلیكیشن , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات