معاون مركز ملی فضای مجازی:

طبقه بندی محتوای فضای مجازی

طبقه بندی محتوای فضای مجازی كمك وب: معاون مركز ملی فضای مجازی از اجرای طرح «اینترنت طبقه بندی شده» در كشور اطلاع داد و اظهار داشت: تقسیم بندی اینترنت برمبنای دسترسی ها برپایه نیازها و ماموریت ها خواهد بود.


به گزارش كمك وب به نقل از مهر، امیر خوراكیان در نشست خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال اظهار داشت: سیاست ها باید تبدیل به قانون و مقررات شود و با ابلاغ این مقررات به دست اندركاران امر، بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدكنندگان كاهش دهیم تا آنها با سهولت و آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت شان ادامه دهند. بازدید روزانه ۸ میلیارد ویدئو در فیس بوك معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی، با اشاره به خصوصیات محتوا در فضای مجازی و اهمیت تصویری شدن محتوا در فضای مجازی اظهار داشت: با گذشت زمان، تصویری شدن محتوا در فضای مجازی امری جدی است. وی اظهار داشت: بیش از ۸۳ درصد كل محتوای جهان در فضای مجازی در حال جابجایی محتوای تصویری است. ویدئوها در دنیا در سه سال اخیر دوبرابر شده اند. همینطور فیس بوك روزانه ۸میلیارد بازدید ویدئو دارد. معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی خاطرنشان كرد: داده های باز مبحث دیگری است كه اهمیت بسیاری دارد. هرچه در فضای مجازی پیش می رویم، دسترسی آزاد به اطلاعات نرم افزار و داده های باز در فضای مجازی بیشتر می گردد و اطلاعات بیشتری در اختیار كاربران قرار می گیرد. وی از دیگر موارد بسیار مهم در فضای مجازی را تولید و انتشار محتوا عنوان نمود و اظهار داشت: تولید و به اشتراك گذاری محتوا دارای اهمیت است. خوراكیان اظهار نمود: این سه مورد تأكیدی در فضای مجازی عارضه ها و ملاحظات بسیاری دارد كه لازم است بیشتر به مباحث توجه داشته باشیم. از جمله ملاحظات بازنگری در قوانین و ضوابط و مدل مواجه با سرویس ویدئومحور است. در كشور با مشكلاتی روبرو هستیم و كسانی كه در این حوزه فعالیت می كنند، با موانع و محدودیت هایی روبرو هستند. وی خاطرنشان كرد: همه فعالان فضای مجازی و كسانی كه در عرضه سرویس و زیرساخت نقش دارند، برپایه مسئولیت اجتماعی شان وظیفه دارند این مسأله را برای كاربران تبیین كنند كه داده ها هیچ امنیتی در فضای مجازی ندارد و باید در توزیع و انتشار محتوا توجه بیشتری داشته باشند. معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی خاطرنشان كرد: كسانی كه در حوزه زیرساخت، تولید شبكه ارتباطات، مدیریت و عرضه سرویس نقش دارند، مسئولیت اصلی اجتماعی را دارند و باید توجه اساسی به مبحث محتوا داشته باشند. همینطور ضوابط و مقررات به تولید محتوای داخلی كمك می كند. فضای شبكه های اجتماعی در ماههای آینده متحول می شودخوراكیان با اشاره به پیام رسان های داخلی اظهار داشت: در ماه های آینده شاهد تحولاتی در حوزه سایبر خواهیم بود و حتما وزارت ارتباطات زیرساخت های لازم را برای پیام رسان های داخلی فراهم می كند. همینطور سرویس های خدماتی هم فعالیت شان را به درستی انجام خواهند داد. وی ادامه داد: مردم در حوزه پیام رسان ها تصورات غلطی دارند مبنی بر اینكه فضا اطلاعاتی خواهد شد و امنیتی برای شان نخواهد بود، درحالی كه اینطور نیست و اطلاعات كاربران در فضای پیام رسان های داخلی امن خواهد بود. معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی خاطرنشان كرد: سند رسانه های اجتماعی تصویب شده است و ما مشكلی در این زمینه نداریم و به شدت در حال پیگیری تحول در ابعاد مختلف سند هسیتم. وی بیان كرد: از پیام رسان های داخلی به صورت مرحله ای حمایت می كنیم. پیام رسان های داخلی باید فعالیت های خویش را آغاز كنند و بخشی از حمایت ها در مسیر ثبت و مجوز است تا در این بخش نسبت به گذشته به راحتی وارد عمل شوند. همینطور بعد از فعالیت شان به میزان جذب مخاطب، امكانات زیرساختی حمایت می گردد. در ادامه حمایت های سخت افزاری، دانش فنی، تعرفه ها و هزینه ای از جانب وزارت ارتباطات تسهیلاتی برای شان درنظر گرفته شده است. اینترنت طبقه بندی شده اجرایی می گردد خوراكیان با اشاره به اینترنت طبقه بندی شده اظهار داشت: طرح اینترنت طبقه بندی شده طرحی است كه اجرایی می گردد. بر این اساس بعضی از مراكز خاص همچون مراكز پروژهشی و دانشی، فرهنگی، دانشگاه ها، رسانه ها می توانند به بخش عظیمی از اینترنت دسترسی داشته باشند. تلاش داریم تقسیم بندی اینترنت به گونه ای باشد تا دسترسی ها برپایه نیازها و مأموریت ها باشد. وی اضافه كرد: در دوسال اخیر، مصوبات كوتاه را تبدیل به اسناد قابل انتشار در كشور كرده ایم، اسنادی كه وظایف را در حوزه های مختلف مشخص می كند تا زندگی فضای مجازی برپایه اسناد ملی به سهولت و بدون مشكلات باشد. معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی خاطرنشان كرد: شبكه ملی اطلاعات، فضای مجازی سالم، مفید، ایمن، تولید محتوای منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، آموزش و فرهنگسازی، صیانت از كودكان و نوجوانان، خط و زبان فارسی از جمله موضوعات و محورهای ۲۵ گانه ای است كه برای مان اهمیت بسیاری دارد. وی خاطرنشان كرد: در سال ۹۶ ما برای حمایت و توسعه محتوا در كارگروهی بیش از ۹۰ موضوعی كه مانعی برای تولید محتوا بوده را شناسایی كردیم و از این تعداد ۱۵ مبحث را در اولویت قرار داریم و هم اكنون با كمك دستگاه های ذیربط در حال تنظیم تفاهم نامه و مصوبات هستیم تا به رشد فضای مجازی كمك بیشتری كند. خوراكیان اظهار نمود: با انحصار در حوزه فضای مجازی موافق نیستیم و باید كمك كنیم تا اپراتورها و همه كسانی كه در حوزه خدمات و ارتباطات نقش اصلی دارند، در بازار تولید مفید باشد.
 

1396/08/22
19:40:58
5.0 / 5
365
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات