لزوم وجود رگولاتور مشخص و مستقل برای حوزه اعتباری

لزوم وجود رگولاتور مشخص و مستقل برای حوزه اعتباری به گزارش کمک وب، لزوم تعیین رگولاتور مشخص و مستقل برای حوزه اعتباری و استفاده از ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه از مهم ترین مباحث مطرح شده در پنل تخصصی مکانیزم ‎های اعتباردهی در نمایشگاه تراکنش ایران بود.



به گزارش کمک وب به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران در حالی روز گذشته چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ وارد سومین و آخرین روز از برگزاری خود شد که میزبان پنل تخصصی «مکانیزم های اعتباردهی در BNPL» با برخی از بازیگران اصلی این حوزه همچون مصطفی درجزی، مدیرعامل شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند بود.

این پنل که با مدیریت امین هاشمی معاون محصول شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند برگزار شد، میزبان محمدمهدی تقی پور مدیرعامل شرکت یاس ارغوانی، هومن امینی مدیرعامل دیجی پی و محمدحسین کاشی مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد بود تا ضمن تشریح تفاوت های اعتبار با سایر تسهیلات رایج مانند انواع وام های عرضه شده توسط بانکها و مؤسسات مالی، به واکاوی مدلهای اعتباری رایج در دنیای امروز بپردازد و راهکارهای مواجهه با موانع پیش روی کسب و کار اعتباردهی را احصاء کند.

«خرید اعتباری» یا BNPL که مخففی بر عبارت «الآن بخر، بعداً پرداخت کن» است به تأمین مالی کوتاه مدت اشاره دارد و به مشتریان اجازه می دهد که بر اساس اعتبار مالی خود مبادرت به خرید و پرداخت در آینده کنند؛ به عبارت دیگر پلت فرم عرضه دهنده BNPL از سوی خریدار، مبادرت به تسویه حساب می کند و خریدار برای بازپرداخت در آینده با اعتباردهنده مواجه می باشد.

براساس این مدل فناورانه، پای بازیگران بسیاری علاوه بر بانکها به حوزه اعتباردهی باز می شود که می توانند مانند الگوی سنتی «پرداخت قسطی یا نسیه» مبادرت به پیاده سازی این طرح به شکل دیجیتال کنند.

مصطفی درجزی، مدیرعامل شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند همچون پنلیست هایی بود که با تاکید بر لزوم حضور «رگولاتور» برای حوزه اعتباری مخصوصاً در شرایطی که رفتار دیجیتال کاربران ایرانی همچنان به بلوغ نرسیده و نمی توان به دیتاهای آن بسنده کرد، اظهار داشت: در این عرصه و برای اعتبارسنجی نیازمند دو موتور «توسعه» و «اعتبار» هستیم و همزمان باید به فکر فرهنگسازی و تولید محتوا برای آگاهی جامعه نسبت به این مقوله به نسبت جدید باشیم.

وی با تاکید بر این که آموزش های مردمی در کنار ایجاد این دو موتور منجر به تحقق آینده اعتباری می شود، اظهار نمود: طبیعتاً در کوتاه مدت نباید توقع سودآوری از BNPL داشته باشیم و این می تواند سمی مهلک باشد؛ هم اکنون بیشتر از هر چیز نیازمند ابزارها و هماهنگی بازیگران این بخش جهت پایدارسازی هستیم.

درجزی در باب اهمیت پیاده سازی مدل BNPL خاطرنشان کرد: بانکهای کشور سال ها وام بانکی دادند اما به جز حوزه B2B که اعتبارسنجی صورت می گرفت، در رویارویی با حوزه B2C رویه چندان موفقی در پیش گرفته نشده بود. حال مقرر است مدل اعتبارسنجی در دنیای دیجیتال و برپایه رفتار مشترکان در این محیط اجرایی شود و بر مبنای نمره اعتباری که هر کاربر کسب می کند، تا سقف مشخصی اعتبار خرید دریافت کند.

مدیرعامل شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند با اشاره به اینکه بیشترین تعداد مشترکان دائمی را همراه اول در کشور دارد که این منبع خوبی جهت اعتباردهی است، اظهار داشت: اساسا اعتباردهی بدون دیتای حوزه دیجیتال ناممکن است؛ همراه اول با این تعداد مشترک دائمی که در اختیار دارد نه تنها می تواند مکانیزم اعتباردهی را به سادگی پیاده سازی کند بلکه می تواند در صورت سوءاستفاده مشترکان از این امکان، با ابزارهایی نظیر یکطرفه کردن خطوط و… مانعی بر شکل گیری مطالبات اعتباری شود.

درجزی در پاسخ به این انتقاد که «اکنون کشور سامانه ها هستیم و دیتای خیلی از سمت مشترکان در سامانه های مختلف داریم اما پلان تجمیع دیتا نداریم؛ در این شرایط که قادر به تعریف سرویس هایی خوب نیستیم، نگاه مان به مقوله اعتباری نباید کاریکاتوری باشد» هم اظهار داشت: برای شفاف شدن بحث، بهتر است نگاهی به دوره بروز و ظهور چک صیادی داشته باشیم که اعتبار آن در سیستم بانکی بسیار تأثیرگذار بود؛ حتی چک های صیادی را برپایه مدل نظارتی که بانکها چیده اند، میتوان بعنوان «تضمین» پذیرفت و همین رویه قابل پیاده سازی در قسمت اعتباری هم هست.

وی افزود: نگاه ما در شرکت کسب و کارهای هوشمند به سمت سیستم Open Loop است تا تجربه استفاده از اعتبار داده شده به مشتریان در نزدیکترین مکانهای فروشگاهی به محل زندگی شأن را فراهم نماییم. تعامل با سایر بازیگران اکوسیستم در حوزه داده های رفتار اعتباری، فرایند تغییر رفتار دیجیتال کاربران ایرانی را تسهیل خواهد نمود.

مدیرعامل شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند در رویارویی با این سوال که چرا تاکید بر شکل نگرفتن رفتار دیجیتال کاربران است؟، اظهار داشت: آمارها نشان داده است که رفتار دیجیتالی در کشور ما مطابق با میانگین جهانی شکل نگرفته است که شاید یکی از دلایلش این باشد، سرویس خوبی وجود نداشته و منجر به تحریک رفتار مصرف کنندگان نشده است.

«گذر از مفاهیم اولیه BNPL و آمادگی برای ورود به مراحل بعدی»، «امکان افزایش تولید و رشد اقتصادی با مدیریت صحیح اعتبار»، «تقویت اکوسیستم اعتبار توسط بازیگران آن»، «نیاز به ورود شرکتهای حاکمیتی برای اعتباردهی»، «بردن کالاهای ضروری روی مدل BNPL»، «بازار ۱۵۰ میلیارد دلاری BNPL در دنیا»، «ضرورت اشتراک امتیازهای اعتباری بین بازیگران»، « نادیده نگرفتن شبکه آفلاین»، «نقش دیتا بعنوان قلب اعتبارسنجی»، «استفاده از هوش مصنوعی و Machine learning جهت کشف رفتار اعتباری کاربران» و «ضرورت قبول توثیق سیم کارت های دائمی بعنوان یکی از مهم ترین و کاراترین وثایق» همچون مهم ترین مباحث مطرح شده در این پنل تخصصی بود.

گفتنی است هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران از دوشنبه ۲۶ دی در مرکز آفرینش های کانون و هتل لاله با مشارکت و حمایت همراه اول کسب و کار و با محوریت اقتصاد دیجیتالی - کسب و کار دانش بنیان شروع به کار کرد و امروز ۲۸ دی پایان یافت.

نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور که طی سالهای اخیر فعالیت و نوآوری های ویژه ای در حوزه «تلکوبانک» و «خدمات پرداخت» داشته است در بزرگترین رویداد فناوری های مالی حضور یافت تا تجارب حاصل از توسعه محصولات و خدمات مالی و پرداختی خویش را با اهالی این حوزه به اشتراک گذارد.

در این رویداد بزرگ فناوری های مالی، «کیف پول فراگیر همراه اول» و «اوانو» که در آینده ای نزدیک خدمات مالی اش را بر بستر بلاکچین عرضه خواهد نمود در مقابل جوانان و نوآوران، فعالان بخش خصوصی، مدیران سازمان ها و دستگاه ها، عرضه دهندگان محصولات و خدمات در حوزه فناوری های مالی که تشکیل دهنده اضلاع و ابعاد این اکوسیستم هستند، عرضه شد.

گفتنی است در نمایشگاه تراکنش ایران که نمایشگاهی تخصصی در حوزه های مالی B2B و B2G است، کارگروه های دوازده گانه تحول دیجیتال در صنایع مالی، آینده صنعت پرداخت، تلکو بانکها و فین تک ها، تأمین مالی زنجیره تأمین، بیمه گری دیجیتال و تلکو بیمه ها، نئوبانک ها و خدمات اعتباری، بلاکچین و ارزهای دیجیتالی، آینده کسب و کارهای اینترنتی در ایران، پیام رسان ها و چالش های کسب و کاری، متاورس و شهر هوشمند، امنیت سایبری و روندهای صنعت بورس و بازار سرمایه فعال بودند.


منبع:

1401/11/01
12:19:50
5.0 / 5
2865
تگهای خبر: اپراتور , الكترونیك , امنیت , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات