پایانی برای پیامک های تبلیغاتی

پایانی برای پیامک های تبلیغاتی کمک وب: به گزارش کمک وب، دریافت پیامک های تبلیغاتی معمولاً برای کاربران آزاردهنده است و بنابراین بیشتر کاربران به دنبال راهی برای غیرفعال سازی پیامک های تبلیغاتی هستند.



به گزارش کمک وب به نقل از ایسنا، بعد از مسدود شدن سرشماره های پیامکی، برخی شرکت ها به استفاده از شماره های شخصی برای ارسال پیامک روی آوردند و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم سامانه #۸۰۰* را برای شناسایی و مسدودسازی این شماره ها راه اندازی کرد؛ در عین حال، همچنان برخی از پیامک های تبلیغاتی از جانب خود اپراتورهای همراه ارسال می شود که البته برای غیرفعال سازی این پیامک ها هم چاره وجود دارد.

کاربران در صورت مواجهه با پیامک های تبلیغاتی که با شماره شخصی ارسال می شوند، می توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کرده و روند مسدود کردن سیمکارت های مزاحم را تسریع کنند. طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از زمان مسدود کردن پیامک های مزاحم، بیشتر از ۳۵۵ هزار خط شخصی به سبب مزاحمت پیامکی قطع شده است.

براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامک های تبلیغاتی از شماره های شخصی ممنوع بوده و رگولاتوری با بهره گیری از سامانه های هوشمندی که دارد این سیمکارت ها را شناسایی و می بندد.

در مورد پیامک های تبلیغاتی مشترکان باید توجه نمایند که دریافت پیامک های تبلیغاتی برای مشترکان هیچ هزینه ای ندارد و مجانی محاسبه می شوند. نکته دیگر آنکه با غیر فعال سازی پیامک تبلیغاتی، پیامک محتوایی که مشترک عضو آن است مسدود نمی گردد، چون که این دو نوع پیامک، سامانه های جداگانه ای دارند پس با غیر فعال سازی پیامک های تبلیغاتی پیامک های محتوایی که مشترک خودش در آنها عضو شده است، مسدود نمی گردد.

اگر سرشماره های تبلیغاتی، در ساعات غیرمتعارف شبانه روز پیامک ارسال کنند، رگولاتوری با آنها برخورد می کند. اما گاهی شماره های شخصی تخلف کرده و پیامک تبلیغاتی ارسال می کنند، رگولاتوری برپایه قوانین و مقررات موجود نمی تواند بر زمان ارسال پیامک های شخصی نظارتی داشته باشد، اما با بهره گیری از سامانه های نظارتی که دارد و روال هایی که تعریف کرده است، سیمکارت های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را می بندد.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، فعال سازی پیامک های تبلیغاتی برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه به صورت پیش فرض ممنوع بوده و اپراتورهای همراه زمانی که سیمکارت خویش را به فروش می رسانند باید دریافت پیامک های تبلیغاتی را برای مشترکان غیر فعال کرده باشند. مشترکان می توانند با شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* از فعال یا غیرفعال بودن پیامک های تبلیغاتی روی شماره خود آگاه شده و یا با بهره گیری از نرم افزارهای "اپراتور من" پیامک های تبلیغاتی را برای شماره خود مدیریت کنند.

همچنین اگر مشترکی پس از غیرفعال سازی پیامک های تبلیغاتی، باز هم پیامک تبلیغاتی جدیدی دریافت کرد، می تواند با رفتن به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، شکایت خویش را ثبت کند تا رگولاتوری شکایت را پیگیری و علل بروز چنین تخلفی را بررسی کند. باتوجه به گزارش های به دست آمده از سامانه ۱۹۵، تعداد شکایت های این بخش روند صعودی نداشته و تعداد آن بسیار ناچیز است که این نشان دهنده مدیریت پیامک های تبلیغاتی توسط مشترکان، اپراتورها و رگولاتوری است.

روش های عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی اپراتورهای تلفن همراه

همراه اول

برای عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی در اپراتور همراه اول، مشترکان می توانند با یکی از روش های ارسال عدد «۱» به «۸۹۹۹»، شماره گیری کد دستوری #۸۹۹۹*، تماس با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰، رفتن به سامانه همراه من (پرتال و اپلیکیشن) نسبت به قطع سرویس پیام تبلیغاتی خود اقدام نمایند.

البته همراه اول اعلام نموده که پیامک های اطلاع رسانی اپراتور و اطلاع رسانی سرویسهای پایه و باند پهن همراه اول، پیامک های تبلیغاتی محسوب نمی شوند، ازاین رو درصورت قطع سرویس پیام تبلیغاتی، مشترکین این نوع پیام ها را دریافت می کنند. همینطور برخی مشترکین به واسطه عضویت در باشگاهی خاص یا عرضه شماره خود به فروشگاه ها از این مبادی پیامک تبلیغاتی دریافت می کنند که در این خصوص هم اپراتور دخالتی ندارد.

ایرانسل

ایرانسلی ها هم می توانند تصمیم بگیرند که مایل به دریافت کدام گروه پیامکی هستند و سپس برای دریافت یا عدم دریافت هر دسته از پیامک ها اقدام نمایند. این کار با رفتن به اپلیکیشن ایرانسل من و گزینه «مدیریت پیامک های تبلیغاتی، شماره گیری کد ۵۰۰۶#* و دریافت لیست کاملی از گروههای پیامکی و پیامک به ۵۰۰۶ و انتخاب کلیدواژه در ارتباط با دریافت هر دسته از پیامک ها، امکان پذیر است.

رایتل

در اپراتور رایتل هم استفاده از نرم افزار رایتل من و رفتن به منوی "مدیریت خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده"، شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* یا کد دستوری #۱۹۵* و انتخاب قطع تبلیغات، شماره گیری کد #۳*۸۰۰* یا ارسال عدد ۳ به ۸۰۰، برای غیرفعال سازی و جلوگیری از دریافت پیامک های تبلیغاتی که از مراکز پیام مانند (۱۰۰۰۱۲۳۴۵ و ۳۰۰۰۰۱۲۳۴۵) و شماره های مشابه ارسال می شود، کاربرد دارد.

سال گذشته هم یک مقام مسئول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نمود اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی در خصوص این که ارسال پیامک از سیمکارت های شخصی تخلف است، ارسال نمایند. چون سیمکارت های شخصی وسیله تبلیغات نیست و برپایه قانون، مشترکی که می خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتما باید از راه پنل های ارسال پیامک انبوه اقدام نماید.

به گفته این مقام مسئول از سه مسیر شماره های متخلف را شناسایی می شوند، یکی از این روش ها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می کند. علاوه بر این، اپراتورها را هم مکلف شده اند که سامانه FMS خویش را راه اندازی و سیمکارت های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه بر مبنای قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال کنندگان پیامک به راه افتاده است که برپایه تشخیص و محدودسازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیمکارت های شناسایی شده، عمل می کند.

یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیمکارت های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است؛ مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره های شخصی، می توانند شماره ارسال کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند، رگولاتوری هم بعد از بررسی و صحت سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود می کند.

طبق این گزارش بیشتر شکایات این حوزه در ارتباط با دریافت پیامک های تبلیغاتی از سرشماره های خدماتی است. برخی از شماره ها در اختیار کسب وکارهای دارای عضو مانند فروشگاه ها و شرکتهای خدماتی هستند که مشمول محدودیت نمی شوند و می توانند به اعضای خود پیامک ارسال کنند؛ اما در بعضی مواقع مبادرت به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیرعضو می کنند که به سبب ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکت ها هم در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است.

در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم سال قبل اعلام نمود مشترکان درصورتی که از دریافت پیامک های تبلیغاتی و محتوای آن ناراضی هستند با شماره گیری کد #۸۰۰* یا تماس با واحد ارتباط با مشتریات اپراتورها می توانند مسدود یا فعال سازی دریافت پیامک های تبلیغاتی را از سر شماره های پیامکی درخواست کنند.

وی با اعلان اینکه تاکید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای پیش گیری از ارسال انبوه پیامک ها مزاحم از آغاز سالجاری اقداماتی را انجام داده است، اضافه کرد: شناسایی بیشتر از ۳۱ هزار خط شخصی و سرشماره متخلف از راه سامانه کشف تقلب و گزارش های مردمی به سامانه پیامکی ۱۹۵، اجبار اپراتورها و فعالان ارسال پیامک انبوه به تشدید نظارت، اصلاح قراردادها و درج جرایم بازدارنده و هم احراز هویت دقیق متقاضیان ارسال پیامک انبوه، شناسایی عوامل متخلف فروش سیمکارت های شخصی برای ارسال پیامک انبوه و قطع دسترسی آنها و طرح دعوی در محاکم قضایی همچون کارهایی است که در این جهت انجام شده است.

در همین رابطه مجید حقی- معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود رصد پیامک های تبلیغاتی همچنان ادامه دارد اما مبحث ارسال پیامک ها کاهش پیدا کرده است.

معاون سازمان تظیم مقررات و ارتباطات خاطرنشان کرد که مبحث پیامک های تبلیغاتی دیگر به شدتی که قبل از این بود، نیستند.

در شهریور ماه سالجاری هم پیمان قره داغی- دبیرکل محافظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- از امکان مدیریت پیامک های تبلیغاتی اطلاع داد و گفت ارسال کنندگان پیامک های اطلاع رسانی از سرشماره های خدماتی ملزم شده اند عبارت "لغو ۱۱" را در آخر پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشماره ای که از آن پیامک دریافت کرده اند، ادامه دریافت پیامک را لغو کنند.

وی همینطور گفته علاوه بر این، مشترکان می توانند برای عضویت مجدد و دریافت پیامک های اطلاع رسانی خدماتی (پیامک هایی که بعد از عضویت مشترک در باشگاه مشتریان یک شرکت یا فروشگاه برایش ارسال می شود) عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال نمایند.





منبع:

1401/07/04
11:17:33
5.0 / 5
248
تگهای خبر: اپراتور , اپلیكیشن , ارتباطات و فناوری اطلاعات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات